児童の体系的な推論の誤りが不安障害とうつ病性障害の症状に及ぼす影響  [in Japanese] The Effect of Logical Thinking Error on the Symptoms of Depression and Anxiety Disorders in Children  [in Japanese]

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Author(s)

    • 佐藤 寛 SATO Hiroshi
    • 筑波大学人間総合科学研究科|日本学術振興会特別研究員 Graduate School of Comprehensive Human Sciences, University of Tsukuba|JSPS Research Fellow
    • 石川 信一 ISHIKAWA Shin-ichi
    • 日本学術振興会特別研究員|北海道医療大学心理科学研究科 JSPS Research Fellow|Graduate School of Psychological Science, Health Sciences University of Hokkaido

Abstract

本研究の目的は、児童の体系的な推論の誤りが不安障害とうつ病性障害の症状に与える影響について検討することであった。まず、児童の不安とうつを喚起する場面において特徴的に見られる推論の誤りを測定する尺度を作成するため、児童用認知の誤り尺度 (Children's Cognitive Error Scale; CCES) の改訂を行った。217名の小学生に対して予備調査を実施し、児童がうつを喚起されやすい11の場面を抽出した。そして、これらの場面をCCESの児童の12の不安喚起場面と比較し、一致した9の場面を児童用認知の誤り尺度改訂版 (CCES-R) の場面とした。次に、452名の小学生に対して調査を行い、再検査信頼性およびα係数による内的整合性の検討を行った。その結果、十分な信頼性係数を得ることができた。また、妥当性についても、因子的妥当性と内容的妥当性の観点から検討を行い、CCESは十分な妥当性を有していることが示された。さらに、635名の小学生を対象に調査を行い、推論の誤りが不安障害とうつ病性障害の症状に与える影響について検討した。構造方程式モデリングを用いた分析の結果、体系的な推論の誤りは不安症状とうつ症状のいずれに対しても正の標準化係数を与えていることが示された。また、この影響は、不安症状とうつ症状の間の関連を統制した上でも有意に認められた。以上のことから、体系的な推論の誤りは児童の不安障害とうつ病性障害の症状に影響を及ぼしていることが示唆された。最後に、児童の不安障害とうつ病性障害に対して、推論の誤りに焦点を当てた認知療法的介入の必要性が議論された。

The purpose of this study was to investigate the effect of logical thinking error on symptoms of anxiety and depressive disorders. We revised the Children's Cognitive Error Scale (CCES), which measures logical thinking errors in elementary school children. Also, we investigated the effect of logical thinking error on Spence Children's Anxiety Scale and Depression Self-Rating Scale for Children. First, the depressive situations in which children feel depressed were collected by using free description answers of 217 elementary school children. Among those situations, the ones matched the anxious situation of original CCES were retained. As a result, 9 anxious and depressive situations were extracted. Second, as a result of confirmatory factor analysis of data from 452 elementary school children, 17 items of CCES-R were confirmed to load on single factor. Test-retest reliability and Cronbach's alpha coefficient were high enough (.78 for test-retest and .85 for alpha). Third, result of analysis using the data from 635 elementary school children revealed that logical thinking error predicted both anxiety and depressive symptoms. Therefore, children who have logical thinking errors showed severe symptoms of anxiety and depressive disorders. Finally, directions for future research are discussed.

Journal

  • Japanese Journal of Behavioral Medicine

    Japanese Journal of Behavioral Medicine 10(2), 73-80, 2004

    The Japanese Society of Behavioral Medicine

Codes

  • NII Article ID (NAID)
    130005003401
  • NII NACSIS-CAT ID (NCID)
    AA11647042
  • Text Lang
    JPN
  • ISSN
    1341-6790
  • NDL Article ID
    7031674
  • NDL Source Classification
    ZS2(科学技術--心理学)
  • NDL Call No.
    Z74-D840
  • Data Source
    NDL  J-STAGE 
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