初頭効果と新近性効果に対する作動記憶容量の役割:遅延時間を入れた場合  [in Japanese] The role of working memory capacity in the primacy effect and the recency effect:When delay was inserted  [in Japanese]

Access this Article

Author(s)

    • 佐々木 尚 Sasaki Takashi
    • 慶應義塾大学大学院社会学研究科教育学専攻 Department of Education, Graduate school of Human Relations, Keio University

Abstract

本研究の目的は,単語の自由再生,順唱,逆唱において学習フェーズと再生フェーズ間に遅延時間を設けた場合,初頭効果と新近性効果に対して作動記憶容量の個人差が果たす役割を検討することであった。作動記憶容量は単語スパンテストとリスニングスパンテストによって測定された。また,遅延時間は,漢字テストによって生み出された。この実験の結果,新近性効果に対するリスニングスパンテストの予測力は有意ではないことがわかった。代わりに,順唱条件においてリスニングスパンテストと初頭効果は負の相関関係を持つことがわかった。この結果は,低い制御機能を持つ被験者は強い初頭効果を持つことを示唆した。

The purpose of this study was to investigate the role of individual differences in working memory capacity on the primacy and recency effect in free, forward, and backward recalls when delay between the learning phase and the recall phase was inserted. Working memory capacity was measured by the word span test and the listening span test. The delay was created by the Kanji (Chinese character) test. In the experiment, the predictive power of the listening span test to the recency effect was not significant. Instead, the correlation coefficient between the listening span test and the primacy effect was negative in the forward recall condition. This result suggested that participants with a low executive function could gain a stronger primacy effect.

Journal

  • Proceedings of the Japanese Society for Cognitive Psychology

    Proceedings of the Japanese Society for Cognitive Psychology 2008(0), 59-59, 2008

    The Japanese Society for Cognitive Psychology

Codes

Page Top