ネットワーク外部性をもつ製品における広告戦略の分析  [in Japanese] An analysis of promotion strategies for products with network externalities  [in Japanese]

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利用者が増えれば増える程価値の上がるネットワーク外部性をもつ製品をターゲットに据えて,企業の広告戦略について分析を行う. 顧客は製品を,「機能」,「価格」,「ネットワーク外部性」の3つの属性に対してそれぞれの顧客が固有に持つ重みによる重み付き和によって評価をする.本研究では広告を,その製品に対する顧客の重みを変化させるものとして定義する.そこで,二つの異なる企業を想定し,それぞれの企業がとる広告戦略によって3つの評価基準の重みを変化させた時にどの様な結果が得られるか,エージェントベースシミュレータを用いてモデルを構築し,分析する.

We analyze firm's promotion strategies for products with network externalities. Adopters estimate products based on the weight of three attributes, "function","price", and "network externalities". In this research, we define that the promotion is to change adopter7s weights. So, we assume two firms with different parameters for changing adopter's weights by promotion strategies, and we analyze the results with a model by an agent-based simulator.

Journal

  • Abstracts of Annual Conference of Japan Society for Management Information

    Abstracts of Annual Conference of Japan Society for Management Information 2007f(0), 19-19, 2007

    THE JAPAN SOCIETY FOR MANAGEMENT INFORMATION (JASMIN)

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