子どもと科学者が参加するネットワークを利用した科学の学習環境  [in Japanese] A Learning Environment of Science Education through the Network of Children and Scientists  [in Japanese]

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Abstract

小学生の日常の疑問に若手科学者がネットワークを介してあるいは、学校を訪問することにより、対話をすることを通じて、子どもに「科学する」ことのおもしろさを伝える教育実践研究を行った。ネットワーク上でやりとりされた会話および子どもの学校での活動を含めて分析を行った結果、子どものみならず、科学者の側にも学びが起こっていることが明らかになった。この結果をもとに、コミュニケーションと学びの関係について考察した。

This paper discusses relation between communication and learning based on some results from an experimental practice of education. This practice plans to provide children with opportunities to become interested in "doing science" through computer networked activities with young scientists, including a Q&A exchange about the children's questions in everyday life. In this practice, communication among participants gradually became better, and such communication induced them to expand their world of learning.

Journal

  • Computer & Education

    Computer & Education 4(0), 34-38, 1998

    CIEC

Cited by:  4

Codes

  • NII Article ID (NAID)
    130005057646
  • NII NACSIS-CAT ID (NCID)
    AA11252984
  • Text Lang
    JPN
  • Article Type
    Journal Article
  • ISSN
    2186-2168
  • NDL Article ID
    5310666
  • NDL Source Classification
    ZF1(教育) // ZM13(科学技術--科学技術一般--データ処理・計算機)
  • NDL Call No.
    Z7-B931
  • Data Source
    CJPref  NDL  J-STAGE 
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