高校生用集団式日英語リーディングスパンテストの開発および英語における習熟度と作動記憶の関係の検討  [in Japanese] Developing group-format reading span tests of English and Japanese for high-school students and investigating the relationship between working memory and English proficiency  [in Japanese]

Access this Article

Search this Article

Author(s)

Abstract

本研究では日本人高校生用の日英両語のリーディングスパンテスト(RST)を開発し,集団による短時間での実施が可能であるかどうか試行した.その結果,本研究で開発したRSTの信頼性係数は日本語(α=.864),英語(α=.875)ともに高く,得点分布に正規性が示され,RSTを集団で行うことが可能であることが示された.このテストを用いて,高校2年生を対象に日英語RST得点の相関を分析したところ,英語習熟度の高い群の相関係数は.677,低い群は.531であった.英語専攻の大学生を対象にした先行研究では日英語RST得点の相関係数は.84と報告されている.これらの結果は,第二言語の習熟が進んだ学習者は未熟な学習者よりも日英語RSTの相関係数が高いことを示し,その理由として,第二言語に熟達した読み手は第二言語読解を母語読解に近い形で行うことができるからではないかと推測される.

The present study develops group-format reading span tests (RSTs) of Japanese and English for Japanese high-school students and investigates whether it is feasible to administer the tests to groups within reasonably short periods. Reliability coefficients for the newly-developed RSTs were high; for Japanese, α=.864 and for English, α=.875. Moreover, test scores were found to be normally distributed. These findings indicate that the RSTs are effective for group administration. Further analyses of correlation differences between Japanese-English RST scores found correlation coefficients of .677 and .531 for higher English-proficiency and lower English-proficiency students, respectively, while a prior study has reported a correlation coefficient of .84 for English-major students. These findings suggest that working memory in L2 reading functions more similarly to L1 reading when L2 proficiency is higher.

Journal

  • The Japanese Journal of Cognitive Psychology

    The Japanese Journal of Cognitive Psychology 12(2), 101-120, 2015

    The Japanese Society for Cognitive Psychology

Codes

  • NII Article ID (NAID)
    130005065584
  • NII NACSIS-CAT ID (NCID)
    AA11971335
  • Text Lang
    JPN
  • ISSN
    1348-7264
  • NDL Article ID
    026336008
  • NDL Call No.
    Z74-E286
  • Data Source
    NDL  J-STAGE 
Page Top