人間ドックの次回利用意向に影響する因子はなにか? -特に64歳までについて受診者アンケートから-  [in Japanese] Factors Affecting Intention to Use Our Ningen Dock Again - Results of a Questionnaire Survey from Customers, with Focus on Those Aged up to 64 -  [in Japanese]

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Author(s)

    • 大塚 博紀 Otsuka Hiroki
    • 社会医療法人財団 石心会 さやま総合クリニック 健診センター The Center of Health Promotion, Sekishinkai Sayama General Clinic
    • 小野田 教高 Onoda Noritaka
    • 社会医療法人財団 石心会 さやま総合クリニック 健診センター The Center of Health Promotion, Sekishinkai Sayama General Clinic
    • 渡邊 絵美 [他] Watanabe Emi
    • 社会医療法人財団 石心会 さやま総合クリニック 健診センター The Center of Health Promotion, Sekishinkai Sayama General Clinic
    • 谷合 愛美 Taniai Emi
    • 社会医療法人財団 石心会 さやま総合クリニック 健診センター The Center of Health Promotion, Sekishinkai Sayama General Clinic
    • 萩原 美桜 Hagiwara Mio
    • 社会医療法人財団 石心会 さやま総合クリニック 健診センター The Center of Health Promotion, Sekishinkai Sayama General Clinic
    • 國分 昭紀 Kunibu Akinori
    • 社会医療法人財団 石心会 さやま総合クリニック 健診センター The Center of Health Promotion, Sekishinkai Sayama General Clinic
    • 菅原 知紀 Sugawara Tomonori
    • 社会医療法人財団 石心会 さやま総合クリニック 健診センター The Center of Health Promotion, Sekishinkai Sayama General Clinic
    • 藤田 映輝 Fujita Eiki
    • 社会医療法人財団 石心会 さやま総合クリニック 健診センター The Center of Health Promotion, Sekishinkai Sayama General Clinic
    • 徳田 宇弘 Tokuda Takahiro
    • 社会医療法人財団 石心会 さやま総合クリニック 健診センター The Center of Health Promotion, Sekishinkai Sayama General Clinic
    • 菅野 壮太郎 Kanno Sotaro
    • 社会医療法人財団 石心会 さやま総合クリニック 健診センター The Center of Health Promotion, Sekishinkai Sayama General Clinic

Abstract

<b>目的:</b>人間ドックの次回利用意向に影響する因子を,受診者アンケートから明らかにして,次回利用につながる対応について検討することを目的とした.<br><b>方法:</b>2013年8月13日~2014年3月31日に当健診センターにて人間ドックを受診した3,101名から受診直後に回収されたアンケート2,112件(回収率68.1%)を対象とし,回収全数の解析と,回収率の高かった64歳以下での解析の2系統に分けて統計的解析を行った.<br><b>結果:</b>全数解析でも,64歳以下での解析でも,次回利用意向が否定的な者には,質がよく安心できるとする者が少なく,技師の対応がよいとする者も少なく,待ち時間が短いとする者も少なかった.<br><b>結論:</b>特に64歳までの受診者を次回利用につなげるためには,待ち時間の対策と,検査自体に苦痛が強い部門の職員へ健診センターにおいて求められる対応を周知し,接遇を向上させることが肝要である.<br>

<b>Objective:</b> Our aim was to clarify factors affecting the intention to use our Ningen Dock again through a questionnaire survey and to study measures that would help ensure repeat use.<br><b>Methods:</b> We conducted a survey of 3,101 persons who underwent Ningen Dock at our health check-up center from August 13 2013 to March 31 2014 by having them fill out a questionnaire immediately afterwards. The subjects of this study were the 2,112 persons who responded (response rate 68.1%) and they were divided into 2 groups for statistical analysis - all subjects and subjects aged up to 64 (since response rate was high for up to 64).<br><b>Results:</b> In the analyses of all subjects and subjects up to the age of 64, among those who were negative about repeat use of our Ningen Dock, few selected the responses of “good quality service, I felt at ease”, “technicians were good” and “short waiting times”.<br><b>Conclusion:</b> To ensure repeat use of our health check-up center by customers, especially those up to the age of 64, it is very necessary to instruct staff to improve service with respect to waiting times, tests that are particularly painful or cause discomfort.

Journal

  • Official Journal of Japan Society of Ningen Dock

    Official Journal of Japan Society of Ningen Dock 29(5), 723-730, 2015

    Japan Society of Ningen Dock

Codes

  • NII Article ID (NAID)
    130005084148
  • NII NACSIS-CAT ID (NCID)
    AA12055286
  • Text Lang
    JPN
  • ISSN
    1880-1021
  • NDL Article ID
    026290261
  • NDL Call No.
    Z19-2066
  • Data Source
    NDL  J-STAGE 
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