『教育心理学研究』におけるp値と効果量による解釈の違い  [in Japanese] Differences in Interpretation of p Values and Effect Size in Japanese Journal of Educational Psychology  [in Japanese]

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Abstract

これまでの心理学データ分析では, 概して統計的仮説検定の結果は報告されるが, 効果量の報告や議論は軽視されがちであった。しかし近年の統計改革の中で, 効果量を活用することの重要性が再認識されている。そこで本研究では, 過去4年間に 『教育心理学研究』誌に掲載された論文中で報告された仮説検定について, 論文中の情報から対応する効果量の値を算出し, 検定における<i>p</i>値と効果量との間の関係を網羅的に調べた。分析対象は, 独立な2群の<i>t</i>検定, 対応のある2群の<i>t</i>検定, 1要因および2要因の被験者間分散分析における<i>F</i>検定であった。分析の結果, いずれの場合においても報告された<i>p</i>値と効果量の相関係数は-0.6~-0.4であり, 両者の間には大まかな対応関係が見られた。一方で, 検定結果が有意であるにもかかわらず小さな効果量しか得られていない研究も決して少なくないことが確認された。こうした研究は概ね標本サイズが大きいため, 仮説検定の枠組みの中では検定力分析の必要性が考えられる。また仮説検定の枠組みに留まらず, メタ分析によって関心下の変数ごとに効果量の知見を蓄積することや, ベイズ統計学に基づく新たな方法論などが今後の方向性として考えられる。

  In line with the movement for statistical reform in psychology, awareness of the limitations of null hypothesis significance testing (NHST) has increased among educational and psychological researchers.  However, the actual discrepancy between the results from null hypothesis significance testing and alternative measures such as effect size has not been thoroughly examined in Japan.  The present article reports the results from an exhaustive survey of articles published in the last 4 years in the <i>Japanese Journal of Educational Psychology</i>, and investigates the relation between published <i>p </i>values and effect size measures, using information derived from the summary and test statistics reported in those articles.  The tests involved included independent group <i>t</i>-tests, paired <i>t</i>-tests, one-way ANOVA, and two-way factorial ANOVA.  The results showed that, although moderate correlations were observed between <i>p </i>values and effect size measures, several of the studies examined were underpowered because the sample size was insufficient.  On the other hand, several other studies reported very small effect sizes that were still significant in the context of null hypothesis significance testing.  Future directions are discussed, including the use of meta-analyses and a Bayesian approach.

Journal

  • The Japanese Journal of Educational Psychology

    The Japanese Journal of Educational Psychology 63(2), 151-161, 2015

    The Japanese Association of Educational Psychology

Codes

  • NII Article ID (NAID)
    130005094113
  • NII NACSIS-CAT ID (NCID)
    AN00345837
  • Text Lang
    JPN
  • ISSN
    0021-5015
  • NDL Article ID
    026683578
  • NDL Call No.
    Z7-182
  • Data Source
    NDL  J-STAGE 
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