小学校高学年および中学生における対象別評価懸念と適応との関連  [in Japanese] Relation of Fear of Negative Evaluation by Others to the Adjustment of Early Adolescents  [in Japanese]

Access this Article

Search this Article

Author(s)

Abstract

本研究の目的は, 友人・親・教師に対する評価懸念を測定することができる対象別評価懸念尺度を作成し, 信頼性および妥当性を確認した上で, 適応指標との関連を検討することである。研究1には, 小学校高学年および中学生585名が参加し, 友人に対する評価懸念, 親に対する評価懸念, 教師に対する評価懸念の3下位尺度からなる対象別評価懸念尺度が作成され, 一定の信頼性と妥当性が確認された。研究2では, 小学校高学年および中学生1,226名を対象に重回帰分析を行った。その結果, 各対象別評価懸念によって適応指標との関連は異なっており, 特に, 「友人に対する評価懸念」が幅広い不適応問題と関連を示していた。さらに, 男子において「教師に対する評価懸念」は学級での反社会的傾向を抑制する働きを持つことが示唆され, 対象別評価懸念が持つ適応的な側面が実証的に明らかにされた。したがって, 対象別評価懸念を低めることが必ずしも適応の実現にはつながらないことが考えられた。

  The purposes of the present study were to develop a scale to assess fear of negative evaluation by others, and to examine the scale’s reliability and validity, as well as to investigate the relation between fear of negative evaluation by others and adjustment.  Fifth- through ninth-grade students (<i>N</i>=585) participated in Study 1.  The results indicated that the Fear of Negative Evaluation by Others Scale consisted of 3 subscales: fear of negative evaluation by friends, fear of negative evaluation by parents, and fear of negative evaluation by teachers.  The results also confirmed the reliability and validity of the scale.  Fifth- through ninth-grade students (<i>N</i>=1,226) participated in Study 2.  Multiple regression analysis indicated that the 3 subscales were differentially related to indices of maladjustment, and that the fear of negative evaluation by friends was especially related to a wide range of indices of maladjustment.  The results also suggested that the fear of negative evaluation by teachers restrained the antisocial tendencies of the boys when they were in school.  Thus, interventions that reduce the fear of negative evaluation by others might not always be an ideal strategy.

Journal

  • The Japanese Journal of Educational Psychology

    The Japanese Journal of Educational Psychology 63(2), 85-101, 2015

    The Japanese Association of Educational Psychology

Codes

  • NII Article ID (NAID)
    130005094114
  • NII NACSIS-CAT ID (NCID)
    AN00345837
  • Text Lang
    JPN
  • ISSN
    0021-5015
  • NDL Article ID
    026683365
  • NDL Call No.
    Z7-182
  • Data Source
    NDL  J-STAGE 
Page Top