青年期・成人期・老年期における発達研究の動向  [in Japanese] Review of Recent Studies on Psychological Development in Adolescence,Adulthood and Old Age  [in Japanese]

Access this Article

Search this Article

Author(s)

Abstract

本稿では,2013年7月から2014年6月までの期間に,日本において発表された青年期・成人期・老年期の発達研究を概観したものである。1年間の研究は,認知・知能に関する発達研究,自己・自我の発達に関する研究,社会的行動・関わりの発達研究,進路・キャリア・社会参加の5つのテーマに分類した。この1年に,認知・知的機能に関する領域を中心に,青年から老年までの成人期全般にわたる幅広い年齢を対象とした研究が報告されていた。年齢的変化を検討する研究に加えて,個人の発達の過程を他者の発達と関連づけた研究や,文化や社会との相互作用に注目する生涯発達的視点からの研究も活発に行われていた。1年間の発達研究には,臨床や教育の場における実践的な応用を念頭におく研究が目立ち,臨床実践から研究への示唆を含む研究も見られた。発達研究の概観を通して最後に,発達の基礎研究と臨床実践との間の往還的関係の重要性について論じた。

    This article reviewed studies on development during adolescence and old age, published in Japan between July 2013 and June 2014.  These studies were classified into the following five categories : cognitive and intellectual development, personal development, development of social attitude and interpersonal relationships, career development, and social participation.  Furthermore, 12 subcategories were further derived from these five categories.  A few of the studies contained data from multiple developmental stages throughout adulthood.  There was an increasing number of studies from each category that applied the life-span developmental perspective.  These studies clarified the process of interaction between self and other, in both an historical and cultural context.  Through reviewing the studies, it was found the results of the research can be applied to clinical practice, and in the same way, the results of clinical practice can be adapted to the field of research.  Lastly, the importance of better interaction in developmental research and clinical practice are discussed.

Journal

  • The Annual Report of Educational Psychology in Japan

    The Annual Report of Educational Psychology in Japan 54(0), 16-29, 2015

    The Japanese Association of Educational Psychology

Codes

  • NII Article ID (NAID)
    130005095117
  • NII NACSIS-CAT ID (NCID)
    AN00057901
  • Text Lang
    JPN
  • ISSN
    0452-9650
  • NDL Article ID
    026683795
  • NDL Call No.
    Z7-183
  • Data Source
    NDL  J-STAGE 
Page Top