人工干潟に埋め立てられた浚渫土砂構造の時間変化:MASWによる継続調査とその検証  [in Japanese] TEMPORAL VARIATION OF SEDIMENTARY STRUCTURE OF DREDGED SOIL LAYER IN AN ARTIFICIAL INTERTIDAL FLAT: FOLLOW UP RESEARCH USING MASW AND ITS VERIFICATION  [in Japanese]

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Abstract

各地で試みられている人工干潟の造成事業では,航路・泊地の整備で発生した浚渫土砂が埋立材として有効活用されているが,ヘドロのような超軟弱な状態のまま干潟内部に閉じ込められた浚渫土砂の時間変化についての知見はきわめて少ない.本研究では,2008年に造成された徳山下松港人工干潟を対象として,造成直後から数年間にわたりMASWによる継続的な調査により物性の変化をモニタリングした結果を報告する.せん断波速度が25m/sしかないような超軟弱な地層においても,MASWは十分な精度でせん断波速度構造を把握できることをサイスミックコーンによる直接測定で検証した.時間の経過とともに緩やかに生じる強度増加は,圧密による含水比の減少(間隙比の減少)のみならず,シキソトロピーによる強度回復の影響が強く現れている.

 Dredged soils from navigation channel or anchorage area have been used in construction of artificial intertidal flat in various regions in Japan. Temporal variation of the dredged soils confined in the intertidal flat, however, has not been clarified yet. In this study, follow up research at an artificial intertidal flat in the Tokuyama-Kudamatsu Port, Yamaguchi, Japan, was conducted for several years after the construction in 2008. Shear wave velocity of only 25 m/s was obtained by MASW in the extremely soft sediments, and this value was verified by a seismic cone test. The gradual increase in shear strength with elapsed time was caused by not only decrease of water content (decrease of void ratio, i.e., densification) in association with consolidation but also chemical bonding in association with thixotropy.

Journal

  • Journal of Japan Society of Civil Engineers, Ser. B3 (Ocean Engineering)

    Journal of Japan Society of Civil Engineers, Ser. B3 (Ocean Engineering) 71(2), I_826-I_831, 2015

    Japan Society of Civil Engineers

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