少人数学級は有効か?

DOI Web Site オープンアクセス
  • 矢野 雄大
    東京工業大学大学院総合理工学研究科知能システム科学専攻
  • 神澤 篤啓
    東京工業大学大学院総合理工学研究科知能システム科学専攻
  • 山田 隆志
    東京工業大学大学院総合理工学研究科知能システム科学専攻
  • 吉川 厚
    東京工業大学大学院総合理工学研究科知能システム科学専攻 株式会社教育測定研究所
  • 寺野 隆雄
    東京工業大学大学院総合理工学研究科知能システム科学専攻

書誌事項

タイトル別名
  • Does Small-Size Class Improve Academic Abilities of Students?
  • 少人数学級は有効か? : エージェント・ベース・シミュレーションによる学級定員と学力との関係
  • ショウ ニンズウ ガッキュウ ワ ユウコウ カ? : エージェント ・ ベース ・ シミュレーション ニ ヨル ガッキュウ テイイン ト ガクリョク ト ノ カンケイ
  • ―An Analysis by Agent-Based Approach―
  • ―エージェント・ベース・シミュレーションによる学級定員と学力との関係―

この論文をさがす

抄録

The aim of this study is to propose educational policies because it is ethically impossible for school education to implement empirical and experimental studies. For this purpose, we employ agent-based simulation to model academic skills of students. In the simulation model, we utilize three kinds of learning models, informational approach model, learning by teaching model and motivation for learning model, from learning theory in the literature, and then investigate how many teachers should be allocated to each school in order to improve academic abilities of students. Our main finding is twofold: First, any staffing decreases the abilities of the top 10%. Second, in contrast, the increase of those of the bottom 10% may depend on the staffing and it is in proportion to the number of teachers in elementary schools.

収録刊行物

関連プロジェクト

もっと見る

詳細情報 詳細情報について

問題の指摘

ページトップへ