サハ口琴(ホムス)とシチリア口琴(マランザーノ)の形態と音の違い  [in Japanese] Sound and Form Difference between Khoms and Marranzanu  [in Japanese]

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Abstract

本論文では,ロシア連邦サハ共和国で演奏されている伝統的な口琴であるKhomusとイタリア共和国シチリア島で演奏されているMarranzanuと呼ばれる口琴の2つをサンプルとして,これらの形態的な特徴,音響的な特徴,社会的な特徴の3つの側面から比較を行った. 形態的な特徴において両者を比較すると,Khomusの弁には均一な角度でエッジ加工が施されており,Marranzanuの弁にはエッジができるような加工は施されていないことが確認された. 音響的な特徴の比較では,自己相関関数の違いからそれぞれの周波数構造に着目し,一方が奇数倍音を多く含む矩形波に近い構造,他方が整数倍音を多く含むノコギリ波に近い構造をしていることを明らかにした. これは,音による印象そのものに影響を与えうるファクターであり,音に対する印象評価を行った先の研究と照らし合わせて考えると,特に「活発性因子」において大きな差があることわかった. 社会的な扱われ方の違いについては,それぞれの国での演奏されるシーンや,催事などの有無といった点から民族的な意味合いを強く持ったKhomusと民俗的な意味合いを強く持ったMarranzanuであると解釈することができた.

In this research, we investigate the difference in sound and form between the Russian jew's harp called "Khomus" and the Italian jew's harp called "Marranzanu". We tried to compare the two jew's harps from the perspective of form features, acoustic features and cultural features. As a result, we found signature differences in the treatments of their edge processing.<br>In addition, we found some characteristic differences of frequency structures by the Autocorrelation Function (AFC) and the Fast Fourier Transform (FFT). We focused on the structure of frequency components of the jew's harp's sound. From the comparison we found that one side has an odd-harmonic, and another has an integral-harmonic. In conclusion, it's fair to assume that the cultural background of the jew's harp has affected aspects of its form and sound.

Journal

  • Bulletin of Japanese Society for the Science of Design

    Bulletin of Japanese Society for the Science of Design 62(2), 2_81-2_88, 2015

    Japanese Society for the Science of Design

Codes

  • NII Article ID (NAID)
    130005105188
  • Text Lang
    JPN
  • ISSN
    0910-8173
  • Data Source
    J-STAGE 
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