速度抑制効果に着目した 道路のカラー舗装に関する研究  [in Japanese] A Study on the Color Paving for Traffic Calming  [in Japanese]

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Abstract

近年,全死亡事故件数の減少率と比べて幅員の狭い生活道路での死亡事故件数は減少率が緩やかであり,全死亡事故に占める割合が増加している.このような現状から,安全で安心な社会の実現するために「人優先」の考えの下で生活空間における歩行者の安全確保を図る対策を推進していく必要性が高まっている.生活道路における自動車の速度抑制を図るため,道路のカラー舗装化といった適正な車両走行を視覚的に促す対策が様々な道路で行われており,舗装区間で全体的に速度を抑制することが可能であることが過去の研究より明らかにされつつある.しかし,生活道路の路側帯もしくは車道にどのような色をどのように配置することで効果が最大化されるのかについては明らかになっていない.そこで本研究では,地域住民の意識から道路のカラー舗装化における色と配置における効果について明らかにすることを目的とする.

In recent years, traffic accidents in residential road is the rate of decrease is gradual, percentage of all traffic accidents are increasing. Under these circumstances, there is a growing need to promote measures to improve the safety of pedestrians in the living space under the idea of "people first" in order to achieve a safe and secure society. Order to speed suppression of motor vehicles in the life road, visually prompt measures appropriate vehicle running such color paving of roads have been done in various road, and it is possible to suppress the overall speed pavement section is being apparent from the previous studies. However, it is not clear about what the effect is maximized by the how place any color to roadside or roadway life road. In this study, it is an object of the present invention to make it clear about the effect from the consciousness of local residents in the placement and color in the color paving of the road.

Journal

  • Journal of the City Planning Institute of Japan

    Journal of the City Planning Institute of Japan 50(3), 715-722, 2015

    The City Planning Institute of Japan

Codes

  • NII Article ID (NAID)
    130005107731
  • NII NACSIS-CAT ID (NCID)
    AN10276504
  • Text Lang
    JPN
  • ISSN
    0916-0647
  • NDL Article ID
    026822850
  • NDL Call No.
    Z3-992
  • Data Source
    NDL  J-STAGE 
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