小学生用関係性攻撃観尺度の作成:—2種類の攻撃性との関連の検討—  [in Japanese] Development of the Perception of Relational Aggression Scale for Elementary School Students ::Association With Two Types of Aggressiveness  [in Japanese]

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Abstract

本研究は, 小学生が抱いている関係性攻撃についての知識構造である関係性攻撃観の因子構造を明らかにするとともに, その関係性攻撃観と表出性攻撃, 関係性攻撃の関連を検討するために行われた。小学5, 6年生児童446名を対象に, 関係性攻撃観尺度暫定項目, 小学生用P-R攻撃性質問紙, 関係性攻撃経験質問項目を含む質問紙調査が行われ, 更に同意が得られた児童163名に対して再検査信頼性の検討を目的とした再調査が実施された。因子分析の結果, 関係性攻撃観尺度は"否定的認識", "身近さ", "正当化", "利便性"の4因子構造であることが示され, 各因子の内的一貫性も概ね確認された。そして, 加害経験のある児童ほど攻撃行動に親和的な関係性攻撃観の下位尺度得点が高いことが示され, 関係性攻撃観尺度の基準関連妥当性が示された。また, 再検査信頼性を検討したところ, 関係性攻撃に関与する立場の継続と, 関係性攻撃観の安定性の高さとの関連が示された。さらに, 重回帰分析の結果, 表出性攻撃を統制した上でも, 否定的認識得点, 身近さ得点, 利便性得点は関係性攻撃得点と有意に関連することが明らかにされ, 攻撃行動に親和的な関係性攻撃観が実際の攻撃行動を規定する可能性が示唆された。

  The purposes of the present study were to investigate the factor structure of the perception of relational aggression, that is, children’s knowledge structure about relational aggression, and to examine the relation between the participants’ perception of relational aggression and aggressive behavior.  The participants (446 elementary school students) completed a questionnaire that included provisional items about their perception of relational aggression, their experiences with relational aggression, and the Proactive-Reaction Aggression Questionnaire (PRAQ).  In addition, 163 of the children completed the questionnaire again at a later time. Factor analysis yielded 4 factors : negative perception of relational aggression, familiarity, justification, and usefulness.  The reliability of the Perception of Relational Aggression Scale, examined by measures of internal consistency, was found to be almost acceptable.  High test-rest reliability was found in the data of the children who completed the instrument on 2 occasions.  The validity of the scales was examined in relation to the association between perception and experience.  Finally, multiple regression analysis revealed that the children’s perception of relational aggression was significantly associated with relational aggression, even when reactive-expressive aggression was controlled.

Journal

  • The Japanese Journal of Educational Psychology

    The Japanese Journal of Educational Psychology 63(3), 295-308, 2015

    The Japanese Association of Educational Psychology

Codes

  • NII Article ID (NAID)
    130005108233
  • NII NACSIS-CAT ID (NCID)
    AN00345837
  • Text Lang
    JPN
  • ISSN
    0021-5015
  • NDL Article ID
    026948343
  • NDL Call No.
    Z7-182
  • Data Source
    NDL  J-STAGE 
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