イギリスにおけるインクルーシブ環境下での視覚障害教育に関する研究動向  [in Japanese] Education of Children With Visual Impairments in Inclusive Settings in England: Research Trends  [in Japanese]

Access this Article

Search this Article

Author(s)

    • 宮内 久絵 MIYAUCHI Hisae
    • 茨城キリスト教大学児童教育学科(現所属:筑波大学人間系) Department of Elementary Education, Ibaraki Christian University (Present affiliation: Faculty of Human Sciences, University of Tsukuba)

Abstract

本研究は、インクルーシブ環境下におけるイギリスの視覚障害教育に焦点を絞り、近年の研究動向を明らかにした。過去約10年間に発行された49本の論文は、(1)イギリス国内の視覚障害児の全体的現状に関する研究、(2)指導法や教材教具など教育上の具体的課題に関する研究、(3)専門家養成を含む支援システムに関する研究、(4)通常学校で学ぶ視覚障害児の交友関係などソーシャル・インクルージョンに関する研究、そして(5)イギリスの視覚障害教育に関する歴史研究の5つの群に分類することができた。実践的課題を取り扱ったものが最も多く、研究者の関心は、場の統合だけではなく、教育の質そのものに向かっていることが明らかとなった。また、研究内容は、学校教育の質や支援のあり方だけでなく、社会的経験・活動およびスキルや、学業と社会的経験や活動との相関性にまで及び、いずれの研究も、国内における大学機関、研究所、民間組織が一丸となって進められていた。

The present article reviews current trends in England in research on the education of children who are visually impaired. Following a review of the relevant literature, 49 articles published within the last 10 years were categorized as follows: (a) analysis of present conditions, (b) research on teaching methods and apparatus, (c) research on teacher training and the support system, (d) research on social inclusion, and (e) historical research. Research focused on practical issues was the most common. Researchers' interests were not only on where children with visual impairments are educated, but also on how they are supported and educated. In addition, the research reviewed did not focus only on education, but also focused on the social life of children with visual impairments. The research reviewed was conducted by universities, research centers, and charity organizations in order to improve the quality of education of children with visual impairments in inclusive settings.

Journal

  • The Japanese Journal of Special Education

    The Japanese Journal of Special Education 52(1), 47-56, 2014

    The Japanese Association of Special Education

Codes

  • NII Article ID (NAID)
    130005110542
  • NII NACSIS-CAT ID (NCID)
    AN00172513
  • Text Lang
    JPN
  • ISSN
    0387-3374
  • NDL Article ID
    025796988
  • NDL Call No.
    Z7-314
  • Data Source
    NDL  J-STAGE 
Page Top