教師の専門職的アカウンタビリティに関する研究:-小学校の体育授業における保護者との合意形成に向けた連携に着目して-  [in Japanese] Teacher Professionalism in School Accountability:Especially on Collaboration for Consensus Building with Parents in the Elementary School Physical Education Class  [in Japanese]

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Abstract

本研究は,教師の専門職的アカウンタビリティにおける保護者との合意形成に向けた連携に着目し,その影響を明らかにすることを目的とした.その結果,次のような知見が得られた.  保護者への一方向的な「説明」レベルでは専門職的アカウンタビリティを十分に果たしているとはいえない.教師が保護者ニーズに応じる姿勢を有することは,教師自身が気づかない知見を得られることになると考えられる.また,教師は保護者ニーズに加え,専門性を生かした実践を再構築することで保護者との合意形成に向けた連携が可能になる.教師が専門性を高めるためには,同僚らとのアカウンタビリティに向けた相互的な専門職的アプローチが重要になると考えられる.

The aim of this study was to clarify influence of collaboration for "consensus building" with parents in "Teacher professionalism of school accountability". The following consideration resulted from this study.It cannot be claimed that professional accountability is sufficiently achieved at the Level of "one-way explanation". That a teacher embraces parent needs can acquire lots of knowledge that he does not notice for teacher itself. Moreover, collaboration for "consensus building" with parents can be taken by reconstructing the educational practice which employed the specialty nature of parents needs and a teacher efficiently. In order for a teacher to improve specialty nature, "the commutative professional approach for accountability" with coworkers is called for.

Journal

  • Japan Journal of Educational Technology

    Japan Journal of Educational Technology 39(3), 191-200, 2015

    Japan Society for Educational Technology

Codes

  • NII Article ID (NAID)
    130005117206
  • NII NACSIS-CAT ID (NCID)
    AA11964147
  • Text Lang
    JPN
  • ISSN
    1349-8290
  • NDL Article ID
    027043685
  • NDL Call No.
    Z7-904
  • Data Source
    NDL  J-STAGE 
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