<b>年齢・世代を超えた自然との溶け合い</b><b> </b>:<b>---「大阪自然教室」の事例---</b><b> </b>  [in Japanese] Melding of Both Nature and People beyond Age and Generation:A Case Study on the Osaka Nature School  [in Japanese]

Access this Article

Author(s)

Abstract

<tt><br> 「自然のふところに抱かれる」という言葉が表すように、自然には、いかなる人間をも区別することなく包み込む大きな包容力がある。自然は嘘もつかなければ、人間に媚びることもしない。人間から見れば、自然の一部となり、自然と一体化するしかない。また、複数の人間は、同じ自然に一体化することを通して、人間同士も一体化する。<br> </tt> <tt>本論文は、長年にわたって、子どもたちが自然と触れ合う(自然と溶け合う)活動を展開してきた「大阪自然教室」を紹介する。その数十年に及ぶ活動には、かつて子どもとして参加していたが大人が、今やリーダーとして参加している。そこには、年齢を異にする子ども、世代を異にする子どもと大人、そして自然が溶け合い、その溶け合いを通じて原初的な「意味」が生成される場がある。そのような場が、子どもにも大人にも、自らの「居場所」を与えている。</tt>

<br>   Nature has receptive power to encompass people equally without any discrimination as is said 'in the heart of nature's bounty' in Japanese. Nature never tells a lie and is never obsequious to the great. Humans have no ways other than becoming a part of nature. People can meld each other by melding nature. <br>   This paper reported activities of a citizen group called the Osaka Nature School that had given children opportunities to play in natural environment for several decades, based on the authors' intensive fieldwork. In the School, people who used to participate in the activities when they were children a long time ago play a role of leader now. It was found that the School was a place where nature, children and leaders (adults) melded each other, which articulated their world semantically in their own way and continued to attract participants to the School.

Journal

  • Journal of Group Dynamics

    Journal of Group Dynamics 32(0), 88-102, 2015

    Japan Institute for Group Dynamics

Codes

  • NII Article ID (NAID)
    130005117881
  • Text Lang
    JPN
  • Data Source
    J-STAGE 
Page Top