知的好奇心尺度の作成:—拡散的好奇心と特殊的好奇心—  [in Japanese] Development of an Epistemic Curiosity Scale ::Diverse Curiosity and Specific Curiosity  [in Japanese]

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Abstract

本研究では, 知的好奇心の2タイプである拡散的好奇心と特殊的好奇心を測定する尺度の開発を行った。拡散的好奇心は新奇な情報を幅広く探し求めることを動機づけ, 特殊的好奇心はズレや矛盾などの認知的な不一致を解消するために特定の情報を探し求めることを動機づける。研究1では, 大学生816名を対象とした予備調査を行い, 50項目の項目プールから12項目を選定し, 知的好奇心尺度とした。次に大学生566名を対象とした本調査を行い, 予備調査で作成した知的好奇心尺度の因子構造の検討を行った。因子分析の結果, 各6項目からなる2つの因子が抽出され, 各因子の項目内容は, 拡散的好奇心および特殊的好奇心の特徴と一致することが確認された。2下位尺度の内的整合性は, 十分な値(α=.81)を示した。研究2では, 知的好奇心尺度の妥当性を, Big Five尺度, BIS/BAS尺度, 認知欲求尺度, 認知的完結欲求尺度と曖昧さへの態度尺度を用いて検討した。相関分析と回帰分析の結果, 拡散的好奇心と特殊的好奇心の共通性と対比について, 理論的予測とほぼ一致する結果が得られた。知的好奇心尺度の含意と今後の研究の展望について議論がなされた。

  The present study reports the development of a scale to measure 2 types of epistemic curiosity : diverse curiosity and specific curiosity.  Diverse curiosity is motivation to explore new information widely ; specific curiosity is motivation to explore specific information in order to solve cognitive conflicts.  In Study 1, undergraduates (<i>N</i>=816) completed a questionnaire containing a preliminary pool of 50 items ; from an analysis of those data, 12 items were selected for an Epistemic Curiosity Scale.  Next, the Epistemic Curiosity Scale was completed by 566 undergraduates.  Factor analysis of those data revealed 2 factors, diverse curiosity and specific curiosity, each of which consisted of 6 items.  Cronbach’s α was .81 for both sub-scales.  In Study 2, the validity of the Epistemic Curiosity Scale was examined using the Big Five scale, the BIS/BAS (Behavioral Inhibition System/Behavioral Activation System) scales, the Need for Closure Scale, the Need for Cognition Scale, and the Attitudes towards Ambiguity Scale.  The results of correlational and regression analyses suggested the commonality and contrast of diverse curiosity and specific curiosity, virtually in accordance with theoretical predictions.  Implications and prospects for study using the Epistemic Curiosity Scale were discussed.

Journal

  • The Japanese Journal of Educational Psychology

    The Japanese Journal of Educational Psychology 63(4), 412-425, 2015

    The Japanese Association of Educational Psychology

Codes

  • NII Article ID (NAID)
    130005122525
  • NII NACSIS-CAT ID (NCID)
    AN00345837
  • Text Lang
    JPN
  • ISSN
    0021-5015
  • NDL Article ID
    027001355
  • NDL Call No.
    Z7-182
  • Data Source
    NDL  J-STAGE 
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