競争意識が嫉妬的ステレオタイプ抑制後のリバウンド効果に及ぼす影響  [in Japanese] The role of competition in the rebound effect after suppressing envious stereotypes  [in Japanese]

Access this Article

Search this Article

Author(s)

Abstract

ステレオタイプ抑制後にはステレオタイプのアクセスビリティが増加するリバウンド効果が生起する。これまでの抑制研究では,スキンヘッド男性のような少数派や高齢者のような地位が低いとみなされる対象に関する抑制が扱われてきたが,本研究では嫉妬的ステレオタイプを抑制した後のリバウンド効果について検討した。ステレオタイプ内容モデルによれば,我々は成功した外集団に対して有能だが冷たいとみなすことがある。ただし,そうした対象をいつも冷たいとみなすわけではなく,特に競争意識を知覚した時にネガティブな特性が顕現的になることが示されている。そこで,本研究では,抑制対象に対する競争意識の知覚がリバウンド効果の生起を調整することを検討した。参加者はキャリア女性(実験1)もしくはエリート男性(実験2)が他者と働いている場面を記述した。その際,半数の参加者にはその人物の冷たいというイメージを抑制するよう教示し,半数にはそういった教示は与えなかった。その後,ステレオタイプのアクセスビリティを測定した。実験の結果,抑制対象に競争意識を感じやすい場合にはリバウンド効果が生起し,感じにくい場合にはリバウンド効果が生起しなかった。ステレオタイプ抑制を対人認知の観点から検討することの意義について考察した。

Suppressing stereotypical thoughts ironically leads to a rebound effect. Although past research examined ­suppressing stereotypes toward minority and low status group members, such as skinheads and the elderly, we examined the suppression of envious stereotypes. The stereotype content model suggests that successful outgroup members are regarded as competent, but cold. In some cases, feelings of competition toward these outgroup members, engendered by their competence, may increase the salience of this negative trait. We hypothesized that such feelings of competition toward the suppressed target would moderate the rebound effect. Participants were asked to describe a working woman (Experiment 1) or an elite man (Experiment 2), in a work setting with co-workers. Half of the participants were instructed to suppress any unsociable traits in their description, while the other half did not receive this instruction. After this task, stereotype accessibility was measured. Results showed that those who felt competitiveness toward the target were likely to show the rebound effect after stereotype suppression, while those who did not feel any competitiveness did not. We discussed the implication of investigating stereotype suppression from the perspective of person perception.

Journal

  • THE JAPANESE JOURNAL OF EXPERIMENTAL SOCIAL PSYCHOLOGY

    THE JAPANESE JOURNAL OF EXPERIMENTAL SOCIAL PSYCHOLOGY 54(2), 112-124, 2015

    The Japanese Group Dynamics Association

Codes

  • NII Article ID (NAID)
    130005129774
  • NII NACSIS-CAT ID (NCID)
    AN00104794
  • Text Lang
    JPN
  • ISSN
    0387-7973
  • NDL Article ID
    026260010
  • NDL Call No.
    Z6-716
  • Data Source
    NDL  J-STAGE 
Page Top