小学生による算数の作問におけるワーキングメモリの役割  [in Japanese] The Roles of Working Memory in Subtraction Problem Posing by Elementary School Children  [in Japanese]

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Abstract

本研究では,小学校2,3年生(<i>N</i>=160)による減算の求補場面と求差場面の作問課題における言語性ワーキングメモリおよび視空間性ワーキングメモリの役割を検討した。言語性ワーキングメモリおよび視空間性ワーキングメモリの高低群によって作問課題に対する解答内容の違いを調べた結果,求補場面では,言語性ワーキングメモリ得点の高い児童は低い児童に比べて,式と絵の両方に対応している解答を多く行った。一方,視空間性ワーキングメモリにおいては,このような偏りは見られなかった。他方,求差場面では,視空間性ワーキングメモリ得点の高い児童は低い児童に比べて,式と絵の両方に対応している解答を多く行った。一方,言語性ワーキングメモリにおいては,このような偏りは見られなかった。これらの結果から,求補場面と求差場面の作問課題においてそれぞれ言語性ワーキングメモリと視空間性ワーキングメモリが異なる働きをしていること,これらの問題理解の支援において異なるアプローチをとる必要がある可能性が示唆された。

This research investigated the roles of verbal and visuo-spatial working memory among 2nd and 3rd graders (<i>N</i>=160) when posing subtraction problems in "Combine" and "Compare" scenes. The problem in the Combine scene was concerned with the relationship between a set and a subset. The Compare scene problem was concerned with the relationship between two different sets. Children with higher scores for verbal working memory posed the subtraction problem with appropriate expressions and information congruent with the pictures presented in the Combine scene, in comparison to children with lower scores for verbal working memory. Children with higher scores for visuo-spatial working memory posed the subtraction problem with appropriate expressions and information congruent with the pictures presented in the Compare scene, compared to children with lower visuo-spatial working memory scores. These results suggest that verbal and visuo-spatial working memories play different roles for children's understanding of Combine and Compare scenes, and that different approaches are required to provide instruction on problems consisting of these two types of scenes.

Journal

  • The Japanese Journal of Developmental Psychology

    The Japanese Journal of Developmental Psychology 25(1), 87-94, 2014

    Japan Society of Developmental Psychology

Codes

  • NII Article ID (NAID)
    130005138424
  • NII NACSIS-CAT ID (NCID)
    AN10229548
  • Text Lang
    JPN
  • ISSN
    0915-9029
  • NDL Article ID
    025366695
  • NDL Call No.
    Z19-3071
  • Data Source
    NDL  J-STAGE 
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