メタ認知と感情に着目した対話による情報検索支援  [in Japanese] Information retrieval support by dialog with a focus on metacognition and self-efficacy  [in Japanese]

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Author(s)

    • 青山 優里彩 AOYAMA Yuria
    • 筑波大学大学院図書館情報メディア研究科 Graduate School of Library, Information and Media studies, University of Tsukuba
    • 宇陀 則彦 UDA Norihiko
    • 筑波大学図書館情報メディア系 Faculty of Library, Information and Media Science,University of Tsukuba

Abstract

<p> 本研究は、情報検索時のメタ認知と感情の側面を支援することで検索パフォーマンスを向上させることを目的とする。2体のチャットボットを用意し、検索行動時に対話することによって検察パフォーマンスの向上を目指す。1体はユーザのメタ認知を促進させる対話をし、もう1体は主にはげます対話をするボットを開発した。ボットとの対話による検察パフォーマンスへの効果を検証するべく、ユーザ実験を行った結果について報告する。</p>

<p> The purpose of this research is to improve the performance of information retrieval by supporting metacognition and self-efficacy. We have developed two chat bots with which users can converse during the information retrieval process. The one encourages metacognitive activities, and the other mainly encourages self-efficacy. We report the results of user experiments that we conduct to verify the effectiveness of the dialog with these two chat bots.</p>

Journal

  • Joho Chishiki Gakkaishi

    Joho Chishiki Gakkaishi 26(2), 233-238, 2016

    Japan Society of Information and Knowledge

Codes

  • NII Article ID (NAID)
    130005164882
  • NII NACSIS-CAT ID (NCID)
    AN10459774
  • Text Lang
    JPN
  • Article Type
    journal article
  • ISSN
    0917-1436
  • NDL Article ID
    027375545
  • NDL Call No.
    Z14-1782
  • Data Source
    NDL  IR  J-STAGE 
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