英米のコミュニティ・スクールと社会的包摂の可能性  [in Japanese] Promoting social inclusion and community schools in the US and the UK  [in Japanese]

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Abstract

本稿は,学校エスノグラフィの手法をもちいながら,フルサービス・コミュニティ・スクールや拡張学校の特徴を,米,イングランド,スコットランドの比較からあきらかにしようとするものである。これらの3カ国では,財団の支援や国の政策によって,貧困削減や社会的包摂をめざす学校におおきな投資をしている。そして学校がマネジメントを拡大したり,あるいは,チャリティと協力したりして,子ども・家庭・コミュニティに多様なサービスを提供している。この貧困削減をめざすコミュニティ・スクールは90年代の米国のうごきが今世紀になって世界各国にひろまったものであるが,イングランド・スコットランドではそれが国全体へとひろげられた。サービスの一部には日本になじみのものもあるが,歯科医療,警察常駐,ギャング離脱など米や英に独特のものもある。さらに,親やコミュニティにたいするサービスとして,成人学習や親のエンパワメントがあり,本稿では3国3校の事例をつうじて,成人学習の内容やエンパワメントの手法をあきらかにしている。これらのコミュニティ・スクールは社会的包摂につながるあらゆるニーズにこたえようとするものである。貧困そのものをなくしたり,社会の構造自体を変革したりするものではないものの,貧困の帰結をかえて人びとの人生を変革することがあり,まなぶべき点はおおい。

Using the methodology of school ethnography, this article reveals the characteristics of full service community schools and extended schools in three countries: the U.S.A, England, and Scotland. The full service community school (FSCS) trend was expanded internationally following a movement to promote such schools in the USA in the 90s, with England and Scotland going so far as to implement national measures to change all their schools to community schools or schools providing extended services. Since then all three countries have invested, through government funding and/or charity foundations, considerable sums of money in such schools with the aim of bringing about poverty reduction and promoting social inclusion. Various services are provided according to the needs of the children, families and communities served, to the extent that school buildings and/or school management have been remodelled in order to allow collaboration with charities and other outside agencies. Such services, some of which will be unfamiliar to Japanese audiences, have even included dental treatment rooms, school-based police, and gang prevention. Since most of the services provided to parents and the wider community are not common in Japan, the article reveals, through detailed case studies of three schools, the adult learning component provided for disadvantaged families and methods of empowering parents. Although full service community schools cannot change the structure of the societies they operate within or reduce poverty and the root causes of poverty itself, the study describes how they can still change the consequences of poverty and transform people's lives - an experience from which educators in Japan can all learn.

Journal

  • The Journal of Educational Sociology

    The Journal of Educational Sociology 96(0), 153-173, 2015

    THE JAPAN SOCIETY OF EDUCATIONAL SOCIOLOGY

Codes

  • NII Article ID (NAID)
    130005166328
  • NII NACSIS-CAT ID (NCID)
    AN0005780X
  • Text Lang
    JPN
  • ISSN
    0387-3145
  • NDL Article ID
    026429089
  • NDL Call No.
    Z7-188
  • Data Source
    NDL  J-STAGE 
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