学級の荒れと規範意識および他者の規範意識の認知の関係:—規範意識の醸成から規範意識をめぐるコミュニケーションへ—  [in Japanese] Relations Between Classroom Disruption and Students’ Consciousness of Norms and Their Perception of Other Students’ Norm Consciousness  [in Japanese]

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Abstract

本研究の目的は, 中学校における学級の荒れと規範意識および他者の規範意識の認知の関係について検討することにあった。そのために公立中学校2校の中学生1~3年生906名を対象に質問紙調査を実施した。学級タイプを通常学級と困難学級に, 生徒タイプを一般生徒と問題生徒に分け分析を行った結果, 規範意識に関しては通常学級と困難学級では差は見られなかったが, 他の生徒の規範意識に関しては, 通常学級と困難学級で差が見られ, 困難学級の生徒のほうが学級全体の他の生徒の規範意識をより低く評価していた。以上のことから, 学級の荒れには, 生徒自身の規範意識の低下が関係しているのではなく, 他の生徒の規範意識を低く見積もる認知が関係していることが示唆された。こうした結果をふまえ, 学級の荒れを解決するためには, 従来から指摘されている生徒の「規範意識の醸成」よりも, 実際にはそれほど低くない他の生徒の規範意識を知ることが必要であり, そのための手立てとして, 生徒相互の「規範意識を巡るコミュニケーション」の活性化が必要だろうということが議論された。

  The purpose of the present study was to examine relations between classroom disruption and students’ norm consciousness and their perception of other students’ norm consciousness.  After junior high school students (<i>N</i>=906) completed a questionnaire, the students and their classrooms were divided into 2 categories: students with or without problematic behavior, and classrooms with high or low levels of problematic behavior.  Comparison of the 2 categories of classrooms revealed that the students in the classrooms with high levels of problematic behavior had a more negative image of other students’ norm consciousness than did the students in the classrooms with low levels of problematic behavior.  However, no difference was found between the classrooms with high and low levels of problematic behavior in the norm consciousness of the students themselves.  It appears that perception of other students’ norm consciousness is related to classroom disruption, rather than to students’ own norm consciousness.  This suggests that, in order to prevent and solve classroom disruption, it may be important for students to communicate with each other so that they will know that other students think that their classroom is disruptive.

Journal

  • The Japanese Journal of Educational Psychology

    The Japanese Journal of Educational Psychology 64(2), 147-155, 2016

    The Japanese Association of Educational Psychology

Codes

  • NII Article ID (NAID)
    130005256752
  • NII NACSIS-CAT ID (NCID)
    AN00345837
  • Text Lang
    JPN
  • ISSN
    0021-5015
  • NDL Article ID
    027347071
  • NDL Call No.
    Z7-182
  • Data Source
    NDL  J-STAGE 
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