中学生における聴くことの学びを通した聴く行動の変容プロセスの検討 Process of Modifying the Listening Behavior of Junior High School Students

この論文にアクセスする

この論文をさがす

著者

抄録

本研究の目的は, 中学生を対象に聴くことを学ぶ研修を実施し, 研修を通した中学生の聴く行動の変容プロセスを認知面の変化の点から明らかにすることであった。中学1年生から3年生計30名を対象に1回60分の研修を4回実施し, 全てに参加した14名を対象にインタビュー調査を行い, 行動変容プロセスについて認知面の変化に焦点をあて, M-GTAにより分析を行った。分析の結果, まず, 認知面の変化と行動変容を合わせて11概念と6カテゴリーが得られた。つぎに, 聴くことに関する行動変容プロセスを明らかにするため, 各カテゴリーと概念間の関連を検討した結果, 研修における聴いてもらう体験, 聴く体験, 観察体験のそれぞれで異なる行動変容の仮説プロセスが見出された。なかでも, 聴いてもらう体験は他の2つの体験に比べより多くの気づきが得られることが示された。さらに, 聴く行動の変容により, 更なる認知面の変化がもたらされ般化が維持されること, 他者との積極的な関わりが促進されることが示された。

  The present study examined the process of modifying the listening behavior of junior high school students via learning to listen.  The intervention was focused especially on the students’ recognition of listening; it was hypothesized that this would improve their listening behavior.  The participants were 30 junior high school students (15 males, 15 females), each of whom had four 60-minute listening sessions.  Of those students, 14 who had taken part in all 4 sessions were interviewed individually after the final session.  Analysis of the interview results, based on a Modified Grounded Theory Approach, revealed 11 concepts and 6 categories, and showed 3 types of hypothetical processes that depended on the experiences of listening to others, being listened to by others, and observing others’ listening behavior.  Being listened to by others increased the students’ awareness of the meaning of listening much more than did listening to others or observing others’ listening behavior.  Furthermore, changes in the participants’ listening behavior resulted in other changes in their recognition of listening and in their developing positive relationships with their peers.

収録刊行物

  • 教育心理学研究

    教育心理学研究 64(2), 268-280, 2016

    一般社団法人 日本教育心理学会

各種コード

  • NII論文ID(NAID)
    130005256758
  • NII書誌ID(NCID)
    AN00345837
  • 本文言語コード
    JPN
  • ISSN
    0021-5015
  • NDL 記事登録ID
    027347324
  • NDL 請求記号
    Z7-182
  • データ提供元
    NDL  J-STAGE 
ページトップへ