波崎海岸において過去50年間に生じた二つの大規模汀線前進  [in Japanese] LARGE SCALE SHORELINE ADVANCEMENT ON THE HASAKI COAST IN THE PAST 50 YEARS  [in Japanese]

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Abstract

茨城県波崎海岸における1961年から2013年までの汀線変動を整理し,波崎海岸において過去に二つの大規模な汀線の前進が生じていたことを明らかにした.この期間の海岸全体の平均汀線前進量は70 m以上であった.第一の大規模な前進は鹿島港建設時に発生した土砂の海洋投入直後の1969年から1984年に海岸北部を中心に生じたもので,土砂の海洋投入によって漂砂系内の土砂量が増加したことによるものと考えられた.第二の大規模な前進は第一の前進が収束して約10年が経過した1993年以降に海岸南部を中心に生じたもので,主に沖から岸へ土砂が移動したことによるものと考えられた.特に2002年以降の汀線の前進は海岸南部で顕著であり,これは海岸全体で生じていた大きな時計回りの循環流に伴う土砂移動がヘッドランドによって捕捉されたためであると推測された.

 We investigated shoreline evolution from 1961 to 2013 on the Hasaki coast and found twice significant large scale shoreline advancement. The mean shoreline advancement for the period exceeded 70 m. The first large scale shoreline advancement from 1969 to 1984 was considered to be caused by an increase in the total sediment budget on the coast due to a sediment dump of 50 million cubic meters. The second large scale shoreline advancement was caused by landward cross-shore sediment transport after 1993. Artificial headlands, which were constructed almost the same period of remarkable shoreline advance around the southern part of the coast from 2002, also possibly contributed to trapping of longshore sediment transport.

Journal

  • Journal of Japan Society of Civil Engineers, Ser. B2 (Coastal Engineering)

    Journal of Japan Society of Civil Engineers, Ser. B2 (Coastal Engineering) 72(2), I_661-I_666, 2016

    Japan Society of Civil Engineers

Codes

  • NII Article ID (NAID)
    130005282360
  • Text Lang
    JPN
  • ISSN
    1884-2399
  • NDL Article ID
    027809687
  • NDL Call No.
    YH267-236
  • Data Source
    NDL  J-STAGE 
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