ESDの視点を入れた地理カリキュラム・学習の構造と特質―ドイツ・ニーダーザクセン州ギムナジウムを事例に―  [in Japanese] Structure and Characteristics of the Geography Curriculum and Learning with Education for Sustainable Development: Case of a Gymnasium in Lower Saxony, Germany  [in Japanese]

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Abstract

<p>本研究ではドイツ・ニーダーザクセン州ギムナジウムを事例に,ESD(持続可能な開発のための教育)の視点を入れた地理カリキュラムおよび学習の構造ならびに特質を明らかにするために,同州中等地理カリキュラム『コアカリキュラム』ならびに教科書<i>TERRA Erdkunde</i>を分析した.分析結果から,カリキュラムならびに教科書の特質として,学習プロセスに対応して持続可能性および持続可能な開発を反復して学ぶ構造となっていることと,持続可能性および持続可能な開発のもつ価値観を,所与のものとして学習を展開しない構造が明らかとなった.この分析により,日本の地理教育におけるESDの学習にとって,多様な学習プロセスを通じて,ESDの学習を繰り返し学ぶ地理カリキュラム作成,および持続可能な開発の起源あるいは概念を学ぶ機会を設定する必要があることを指摘した.</p>

<p>In this research, I focused on a gymnasium in Lower Saxony, Germany, and analyzed the geography curriculum, <i>Kerncurriculum für das Gymnasium Schuljahrgänge 5–10 Erdkunde</i>, and the geography textbook, <i>TERRA Erdkunde</i>, in order to clarify their structure and characteristics in relation to Education for Sustainable Development (ESD). The results of the analysis showed that 1) sustainability or sustainable development is repeatedly taught through different processes of learning; and 2) the value of sustainability or sustainable development is not taken as given in lessons. Further, based on this analysis, the contributions to Japanese geographical education are as follows: 1) there is a need to design a geography curriculum that would enable students to study ESD through different processes of learning; and 2) students should be provided the opportunity to study the origin or concepts of sustainability or sustainable development in the Japanese context.</p>

Journal

  • E-journal GEO

    E-journal GEO 11(2), 401-414, 2016

    The Association of Japanese Geographers

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