高速道路の構造物における大規模更新および大規模修繕の導入と課題 STUDY FOR LONG-TERM PLAN OF STRUCTURAL REPLACEMENT AND REHABILITATION ON EXPRESSWAYS IN JAPAN

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著者

抄録

我が国の社会や経済活動を支える重要な社会インフラとなっている高速道路は,名神高速道路の開通から既に50年以上が経過したように,経過年数の長いものが増えてきている.高速道路の構造物は,過酷な使用状況に曝されており,長期的に健全な状態で機能させることが重要な課題となっている.本稿では,東,中,西日本高速道路会社3社が管理している高速道路の構造物の2011年度末時点での健全度データと点検調査データなどを用い,さまざまな角度から変状の要因を分析するとともに,これらのデータを用いて経年劣化の見通しを予測した.そのうえで,高速道路を長期的に健全な状態で機能させるために必要な,これらの構造物の大規模な更新や修繕の計画と課題について示した.

 The network of expressways in Japan has been constructed for more than 50 years starting from Meishin Expressway that connecting Kobe and Nagoya. As part of basic infrastructure, the expressway network has been playing an indispensable role in supporting the social and economic activities in the country and is expected to maintain its serviceability for another 50 years. However to ensure the long-term serviceability of the expressway network, it is essential to keep appropriate maintenance works, rehabilitate or replace the expressway structures and facilities when needed. In this paper, systematically investigated are the major factors causing the damage of expressway structures based on the results of structural soundness estimation and inspections done on all of the expressway structures and facilities under the control of the East, Central and West Expressway companies at the time of 2011. Based on the investigation, the prospect of long-term degradation of the expressway structures is estimated. The long-term plan of replacement and rehabilitation of the expressway structures is with a purpose to keep a reasonable serviceability of the expressway network for a longer period.

収録刊行物

  • 土木学会論文集F4(建設マネジメント)

    土木学会論文集F4(建設マネジメント) 73(1), 1-18, 2017

    公益社団法人 土木学会

各種コード

  • NII論文ID(NAID)
    130005292504
  • 本文言語コード
    JPN
  • データ提供元
    J-STAGE 
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