周期変動および自己回帰を考慮した高速道路の時間交通量の変動特性の分析  [in Japanese] Analysis of hourly traffic volumes on expressway considering cyclic variation and autoregression  [in Japanese]

Access this Article

Author(s)

Abstract

<p>高品質な道路整備のためには、道路を利用する交通の特性を把握することが欠かせない。近年では、継続的な交通量の観測データが利用可能になってきたことから、本研究はそれらの時系列データから、状態空間モデルの枠組みを用いて交通特性を明らかにすることを目的としている。より具体的には高速道路の IC ペアごとに、季節、曜日、時間帯による変動、さらに超過需要による影響を考慮して変動特性を求めるものである。事例研究として中央自動車道の八王子料金所を通過する 1 年間の ETC 時間交通量を IC ペアごとに周期変動やトレンドなどの状態推定を行った。その結果季節や曜日、時間帯の大きな変動が観測される IC がある一方、曜日変動が小さく時間的変動も異なるなど、IC ペアによる特性が抽出でき、高速道路の交通需要特性を明確にした。</p>

<p>For the high quality infrastructure in the future, it is important to construct and manage road network , based on the traffic characteristics. It is necessary to understand the characteristics of traffic for that purpose. In this decade, it became easier to handle the consecutive data of traffic, so that we analyze the traffic volume of expressway using state-space model. We assume three factors that affect the state of traffic volume. One is the seasonal trend, the others are the "day of the week" effect and the "time of day" effect. Autoregression is also included to consider the overflow effect by the road capacity, which restricts the traffic volume at congestion time. The algorithm to estimate the state of traffic is Kalman filter that allows us to estimate the state by sequential analysis, which can consider new data addition. As the result of the state variables, we saw the characteristics of the traffic and easily found the difference of the purpose of traffic on each IC.</p>

Journal

  • JSTE Journal of Traffic Engineering

    JSTE Journal of Traffic Engineering 3(2), A_178-A_186, 2017

    Japan Society of Traffic Engineers

Codes

Page Top