メディア言語研究の意義と日本語教育への応用可能性  [in Japanese] Media Language Studies and their Implications for Japanese Language Teaching  [in Japanese]

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<p> メディアは人間の身体感,世界観,コミュニケーションのあり方を変容させる力をもっている。近年の電子メディアの急速な浸透により,日常の様々な局面でメディアの影響が実感され,メディアへの関心や研究の機運が高まっている。日本語教育においても,「メディアの介在」を意識し検証することや,メディアを利用して自己表現や発信力を高めることが求められている。</p><p> メディア言語研究は,メディアを分析の枠組みの中に組み入れて研究する。本稿ではまず,メディアとことばが互いに関わってきた歴史から説き起こし,隣接領域のメディア研究を概観する。そして近年のメディア言語研究の流れを追いながら,対象となってきたメディアやトピックの変化を振り返る。その上で,研究の具体例として,放送談話における「はい」の機能を考察した研究と,日韓の漫画の役割語を比較対照した研究を取り上げ,メディア言語研究の意義と日本語教育への応用可能性について考える。</p>

<p>The media have the power to change how we physically feel ourselves, grasp the world, and communicate. The recent development and penetration of digital media on a global scale have made us realize the effects and influences the media have on every corner of our lives, particularly in communication. Japanese Language Teaching cannot escape from this new development. It must recognize the media as being deeply involved in our communication and start to investigate how they affect the Japanese language. It must also explore how learners are finding new ways to express and empower themselves through various media.</p><p>Media Language Studies lays an emphasis on contemplating the media as intervention in the framework. This paper investigates how the media and language have influenced each other by reviewing the adjacent media studies and recent language studies. It then focuses on changes in the themes and topics of media language studies in recent years. The latter half of this paper concentrates on introducing two media language studies papers. Miyake (2011) analyzes how Japanese <i>hai</i> (close equivalent to "yes" in English) is used in television broadcast discourse, and Jung (2005) compares Role Language (<i>yakuwarigo</i>) in Japanese and Korean comics. Using these as examples, it then discusses the purpose and the significance of media language studies and their implications for Japanese Language Teaching.</p>

Journal

  • Journal of Japanese Language Teaching

    Journal of Japanese Language Teaching 150(0), 19-33, 2011

    The Society for Teaching Japanese as a Foreign Language

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