中学生における親の期待の認知と外的適応の関連 Perception of Parental Expectations and External Adjustment in Japanese Junior High School Students

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抄録

本研究では,中学生の捉えた親の期待に対する認知と外的適応/不適応との関連を検討した。分析1では中学生312名を対象に質問紙調査を実施し(分析対象者225名),外的適応/不適応への関連が予想される3つの期待の認知(期待されていると感じる程度,親の反応予期,期待の受け止め方および期待の受け止め方×親の反応予期の交互作用項)に焦点を当てて,外的適応/不適応との関連を包括的に比較検討した。分析の結果,3つの期待の認知の中で期待の受け止め方が最も説明力が大きく,外的適応/不適応変数を広範に予測できることが示された。分析2では,さらに最も外的適応/不適応への説明力が高かった受け止め方尺度の期待に対する3つの受け止め方を組み合わせて4つのクラスターを作成し,外的適応/不適応との関連を検討した。その結果,反発的感情群の不適応得点が高く,その他の3つのクラスターとの間に有意差がみられた。一方,肯定的感情群は外的適応が最も良好であることが明らかになった。

This study explores the influence of perceived parental expectations on external adjustment in Japanese junior high school students. In Analysis One, 312 students (subjects of analysis: 225) were required to complete a questionnaire battery including three scales of self-reported perceived parental expectations. Hierarchical regression analysis was conducted to investigate the effects of the estimated strength of parental expectations, perception of parental reaction, perceived parental expectations, and their interaction with external adjustment. The results indicated that perceived parental expectations were a better predictor than estimated strength of parental expectations, or the perception of parental reactions towards the expected behavior. In addition, positive perception of the parental expectations promoted external adjustment, whereas burdensome perception promoted all aspects of problem behavior. In Analysis Two, cluster analysis was conducted to investigate the effect of external adjustment. The combination of perceived parental expectations was classified into four clusters. As a result of the cluster analysis, rebellious affection group, which consists of a high perceived burden, received the highest maladjustment score within the four clusters. In addition, the positive emotion group, which consists of a high positive perception and desire to avoid disappointment, promoted external adjustment.

収録刊行物

  • カウンセリング研究

    カウンセリング研究 47(3), 127-136, 2014

    日本カウンセリング学会

各種コード

  • NII論文ID(NAID)
    130005420328
  • NII書誌ID(NCID)
    AN10071578
  • 本文言語コード
    JPN
  • ISSN
    0914-8337
  • NDL 記事登録ID
    026643446
  • NDL 請求記号
    Z7-943
  • データ提供元
    NDL  J-STAGE 
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