説明者による状況確認が口頭説明のわかりやすさに与える影響  [in Japanese] The effect of the speaker's confirmatory question on understandability of verbal explanation  [in Japanese]

Access this Article

Author(s)

Abstract

これまでの研究で,被説明者の理解状況や説明対象の状況を確認することが,口頭説明のわかりやすさを高めることが示されている。本研究では,①口頭説明中に説明者が被説明者の状況を確認する条件,②説明対象である図形の状況を確認する条件,③単純に説明を繰り返す条件の3条件を設定し,2種類の状況確認発話が被説明者の理解度に与える影響を検討した。その結果,説明のわかりやすさは,説明を反復する条件においてもっとも高くなることが示された。幾何学図形の描画の正確さの得点が,いずれの条件においても高かったことから,口頭説明における状況確認の発話は全ての状況において有効なわけではなく,説明内容が容易である場合には,説明を繰り返すことで被説明者の理解が促進されることが示唆された。

Previous studies have shown that confirmatory questions enhance the understandability of an explanation. Examples include asking a degree of understanding of the listener and current state of the description target in verbal explanation. In the current study, we examined the effect of two types of confirmatory question by the speaker on the degree of understanding of the listener. We manipulated the types of explanation: (a) the speaker asks a degree of understanding of the listener, (b) the speaker asks a current state of the description target, and (c) the speaker simply repeats the explanation. The highest understandability score was attained when the explanation was repeated. Accuracy scores of the drawing were high in all three situations; we therefore conclude that confirmatory questions are not effective in every situation of verbal explanation. Repetition of the explanation is sufficient to increase the listener’s understanding if the content of the description is simple. 

Journal

  • Proceedings of the Japanese Society for Cognitive Psychology

    Proceedings of the Japanese Society for Cognitive Psychology 2016(0), 131, 2016

    The Japanese Society for Cognitive Psychology

Codes

Page Top