RR間隔を用いた生活道路内走行時のドライバーのストレス反応に関する研究  [in Japanese] Study on the Stress Responses of the Driver in Residential Street  [in Japanese]

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Abstract

近年,全死亡事故件数の減少率と比べ,生活道路における死亡事故件数の推移が緩やかであり,生活道路内における死亡事故の割合が高くなっていることがわかる.このような現状から,面的な30km/h規制や,カラー舗装,ハンプなどの生活道路の安全対策の研究は進んでおり,標準化が進んでいる.しかし,生活道路内の速度規制や安全対策がドライバーのストレスにどのように影響するのかを研究したものは見受けられない.そこで本研究では,生活道路内を走行することが,ドライバーにどのような影響を与えるのかについて検討する.手法としては,自動車走行実験を行い,運転時の心拍,映像,運転に関するアンケート調査より,生活道路内運転時のストレスについて検討をする.

In recent years, compared with a reduction rate of all deaths accidents, it is a gradual transition of death accidents in the residential street, it can be seen that the proportion of fatal accidents in the residential street is higher. Under these circumstances, the zone 30 and, are color paving, is progressing of the study of safety measures residential road, such as a hump, in standardization is progressing. However, it is not seen that speed regulations and safety measures in the residential street was studied whether to influence how the stress of the driver. In this study, to be driving in the residential street, to consider what effect the driver. As a method, performs a vehicle travel experiment, heart rate at the time of operation, the video, from the survey relating to the operation, studied stress at the time of operation in the residential street.

Journal

  • Journal of the City Planning Institute of Japan

    Journal of the City Planning Institute of Japan 51(3), 1226-1233, 2016

    The City Planning Institute of Japan

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