ボラティリティに着目した高速道路の非周期的変動の時系列分析  [in Japanese] THE EVALUATION OF TRAVEL TIME VARIATION OF HIGHWAY FOCUSING ON VOLATILITY OF TIME SERIES OF TRAVEL TIME  [in Japanese]

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Abstract

道路交通に関して様々な自動観測のデータが得られるようになり,様々な状況の長期的な変動を連続して観測することができるようになった.本研究では混雑が定常的に発生する高速道路の区間所要時間に着目し,平均区間所要時間の周期的な変動は定常的なものとして扱い,それで説明ができない道路の所要時間の変動特性を分析する.区間所要時間の時系列的変動をARMAモデルで表現し,その残差の変動にGARCHモデルを当てはめ,そこから得られるボラティリティを推計した.その結果,ボラティリティの時系列的な変化をグラフィカルに示し,高速道路の非周期的な変動特性を明らかにした.

The time series of travel time variation of highway can be observed easily by ICT devices such as ETC transaction record. This study focused on the travel time variation of a highway where the traffic congestion frequently occurs. This study assumes the cyclic fluctuation is stationary, then we analyzed the residuals of the travel time model. The travel time variation is modeled by ARMA process and the residuals are analyzed by the GARCH model. We proposed to use volatility as one index of travel time reliability and showed the variation of volatility during four years graphically. From that result, we show the characteristics of transition of the index.

Journal

  • Journal of Japan Society of Civil Engineers, Ser. D3 (Infrastructure Planning and Management)

    Journal of Japan Society of Civil Engineers, Ser. D3 (Infrastructure Planning and Management) 72(5), I_1311-I_1319, 2016

    Japan Society of Civil Engineers

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