授業実践・リフレクションによるメディア・リテラシーに対する意識の変容:-メディア・リテラシー教育未経験かつ教育歴20年以上の教師の場合-  [in Japanese] Transformation of Awareness toward Media Literacy by Training Program with Lesson Practice and Reflection:To Veteran? as a Teacher, but Beginners as a Media Literacy Education  [in Japanese]

Access this Article

Search this Article

Author(s)

Abstract

<p> 佐藤ほか(2015)による,教師のメディア・リテラシーに対する意識の変容をねらったプログラムの効果検証は若手教師に限定されていた.本研究では,新たにベテラン教師(教師歴20年以上)を対象に効果検証を実施した.具体的には,プログラム前後の質問紙,および事後インタビューの観点から,その効果検証を行った.その結果,ベテラン教師においても,メディア・リテラシーに対する意識の変容が確認された.本論では,プログラムの適用範囲の拡大可能性およびベテラン教師に対する効果について議論する. </p>

Journal

  • Japan Journal of Educational Technology

    Japan Journal of Educational Technology 40(Suppl.), 49-52, 2017

    Japan Society for Educational Technology

Codes

  • NII Article ID (NAID)
    130005437528
  • NII NACSIS-CAT ID (NCID)
    AA11964147
  • Text Lang
    JPN
  • ISSN
    1349-8290
  • NDL Article ID
    027859826
  • NDL Call No.
    Z7-904
  • Data Source
    NDL  J-STAGE 
Page Top