Development of ‘Self-Regulator’ that Promotes Learners to Establish Planning Habit and its Formative Evaluation
-
- MATSUDA Takeshi
- University Education Center, Tokyo Metropolitan University
-
- YAMADA Masanori
- Division for Humanities and Social Sciences, Kyushu University
-
- GODA Yoshiko
- Research Center for Higher Education, Kumamoto University
-
- KATO Hiroshi
- Faculty of Liberal Arts, The Open University of Japan
-
- MIYAGAWA Hiroyuki
- School of Social Informatics, Aoyama Gakuin University
Bibliographic Information
- Other Title
-
- 自己調整学習を支援するセルフ・レギュレータの開発と形成的評価
- ジコ チョウセイ ガクシュウ オ シエン スル セルフ ・ レギュレータ ノ カイハツ ト ケイセイテキ ヒョウカ
Search this article
Abstract
<p> 本研究では,自己調整学習が求められるeラーニングにおいて学習計画を立てる習慣の確立を支援する「セルフ・レギュレータ」の試作版を開発し,その形成的評価を行なった.セルフ・レギュレータは,学習者が学習開始前に自らの受講計画を登録しなければコンテンツを受講できないシステムであり,自分自身へのリマインドメール送信,一回限りのスケジュール変更などが可能である.また,フェーディングを考慮した機能も設計されている.大学の授業で実施した試作版の形成的評価では,視認性や操作性には大きな問題がなかったものの,リマインドメールのタイミングやコンテンツ受講回数など機能面で追加の開発を求めるニーズが示唆された. </p>
Journal
-
- Japan Journal of Educational Technology
-
Japan Journal of Educational Technology 40 (Suppl.), 137-140, 2017
Japan Society for Educational Technology
- Tweet
Details 詳細情報について
-
- CRID
- 1390001205228748032
-
- NII Article ID
- 130005437621
-
- NII Book ID
- AA11964147
-
- ISSN
- 21896453
- 13498290
-
- NDL BIB ID
- 027860835
-
- Text Lang
- ja
-
- Data Source
-
- JaLC
- NDL
- CiNii Articles
- KAKEN
-
- Abstract License Flag
- Disallowed