大学生のメディア/ソーシャルメディア使用とネット・リテラシーとの因果関係,及び社会的スキルと性別の効果  [in Japanese] The Causal Relationships between College Students' Media/Social Media Usage and Internet Literacy, Controlling for the Effects of Social Skills and Gender Differences on Them  [in Japanese]

Access this Article

Search this Article

Author(s)

    • 叶 少瑜 YE Shaoyu
    • 筑波大学図書館情報メディア系 Faculty of Library, Information and Media Science, University of Tsukuba

Abstract

<p>本研究は大学生のメディア/ソーシャルメディア使用とネット・リテラシーとの因果関係,及び両者に対する社会的スキルと性別の効果を明らかにすることを目的とした.大学生を対象に2時点のパネル調査を実施し,107名を対象に検討を行った.結果,(1)TwitterとFacebookを使用することで,新しい知り合いを作ることができると認識し,見知らぬ他者とコミュニケーションをもつようにしている.(2)男性では,Facebook使用に関するネット・リテラシーを習得することが,Facebookの使用,特に投稿頻度を増加させるだけでなく,社会的スキルを高める効果もあることが示唆された.(3)女性では,Facebookの投稿頻度を増加させることにより,それに関するネット・リテラシーの向上に寄与する可能性が示唆された.</p>

<p>This study aims to investigate the causal relationships between college students' media/social media usage and their Internet literacy, controlling for the effects of social skills and gender differences on them. We conducted a panel survey targeting Japanese college students and analyzed based on 107 students' responses. The following results were clarified. (a) The college students perceived that they can make new friends through the usage of Twitter and Facebook, and they did communicate with those whom they never knew before by using Twitter and Facebook. (b) For male students, improving their Internet literacy about Facebook use help them increase their frequency of making posts on Facebook, and also help improve their social skills. (c) For female students, increasing their frequency of making posts on Facebook help contribute to their Internet literacy.</p>

Journal

  • Japan Journal of Educational Technology

    Japan Journal of Educational Technology 40(3), 165-174, 2016

    Japan Society for Educational Technology

Codes

  • NII Article ID (NAID)
    130005466772
  • NII NACSIS-CAT ID (NCID)
    AA11964147
  • Text Lang
    JPN
  • ISSN
    1349-8290
  • NDL Article ID
    027866667
  • NDL Call No.
    Z7-904
  • Data Source
    NDL  J-STAGE 
Page Top