体験型環境教育と環境配慮行動との関係性に関する試論 An Essay on the Relationship of Experienced Type Environmental Education and Pro-environmental Behavior

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Abstract

環境教育の目的に、個々人の環境配慮行動を引き出すことが挙げられる。しかし、知識提供型環境教育では不十分で、体験型環境教育の必要性が認識されている。本論文では、ダンボールコンポスターを体験型環境教育教材として活用し、体験型環境教育がいかにして環境配慮行動を引き出すのかについて初歩的な考察を行う。その際、体験型環境教育の逆説的現象に注目する。<br> まだ試論の域を出ないが、人々が知識という意味で学習し、それを基に行動を起こそうとする場合、受け売り的にとらえていただけでは行動には結びつかず、自己による検証および判断のプロセスが必要ではないか。知識に対する主体的な価値判断がなければ、行動に結びつかないのではないか。体験型環境教育の実施が、環境配慮行動に関する規範的な表現に否定的になる逆説的現象をもたらすが、好ましくない現象なのではなく、学習者の積極的な態度の現れであると認識すべきである。

  Pulling out individual pro-environmental behavior is mentioned as one of the purpose of environmental education. However, knowledge offer type environmental education is insufficient, and the necessity for experienced type environmental education is recognized. In this paper, a corrugated paper composter is utilized as experienced type environmental education teaching materials, and elementary consideration about how experienced type environmental education pull out pro-environmental behavior is offerd with a viewpoint of the paradoxical phenomenon of experienced type environmental education.<br>  Although it does not go beyond the essay yet, when people learn in a meaning called knowledge and try to take action based on it, the process of the verification and judgment by self is needed. Enforcement of experienced type environmental education brings the paradoxical phenomenon which becomes negative to the normative expression about pro-environmental behavior,but I think that it is not a phenomenon which is not desirable, but a positive attitude of the learner.<br>

Journal

  • Proceedings of the Annual Conference of Japan Society of Material Cycles and Waste Management

    Proceedings of the Annual Conference of Japan Society of Material Cycles and Waste Management 24(0), 135, 2013

    Japan Society of Material Cycles and Waste Management

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