環境活動を活用した大学カリキュラムの実践 Practice of the University Curriculum Which Utilized Environmental Activity

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鹿児島大学法文学部では、学生のやる気を引き出しうる新しい教育プログラムの開発と実践に取り組みはじめている。常に社会を意識しつつ、学習ができるようにとの意図がある。1年次学生には、時事問題の授業を提供している。2年次の学生には、ゼミで学んだことを小学生に伝えることを内容とした、大学生による小学校出前授業を展開している。3年次学生には、社会との接点を強調した高度なゼミ教育の展開が始まっている。大前ゼミでもこの新しい教育プログラムに従った教育を提供し始めた。2年次学生には、ダンボールコンポスターの活用と環境連想ゲームをテーマに、小学校に出前授業に行ってもらっている。3年次学生には、エコスイーツ活動と呼ばれる環境プロジェクトの中心的役割を担ってもらっている。こうした新しい教育プログラムにより、学生の意識変革を実現させ、積極的な学生生活の創出につながっている。

  In the faculty of law, economics and humanities, Kagoshima University, it is being begun to develop and practice a new educational program which can pull out a student's motivation. There is an intention that they could study with consciousness for society. University 1 annual is provided with current-issues education. The elementary school visiting lectureis is imposed on the 2 annual student to tell what is learned at the seminar. To 3 annual students, deployment of the advanced seminar education which emphasized the point of contact with society is offered. It was begun to offer the education which followed this new educational program also at the Omae seminar. The 2 annual students go to an elementary school to provid a visiting lecture on the theme of practical use of a corrugated paper composter and the environmental word association game. I get 3 annual students playing a central role of the environment project called eco-sweets activity. By such a new educational program, the student's consciousness change was realized and it has led to creation of positive student life.<br>

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  • Proceedings of the Annual Conference of Japan Society of Material Cycles and Waste Management

    Proceedings of the Annual Conference of Japan Society of Material Cycles and Waste Management 24(0), 147, 2013

    Japan Society of Material Cycles and Waste Management

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