空書と初級非漢字圏日本語学習者の漢字学習との関係 Kusho and Kanji learning by beginning Japanese language learners from non-Chinese character areas

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Author(s)

    • 大北 葉子 Okita Yoko
    • 東京医科歯科大学 国際交流センター Tokyo Medical and Dental University: International Exchange Center

Abstract

本研究は空書と非漢字圏日本語学習者の漢字学習との関係を考察する。被験者は日本人9人と初級非漢字圏学習者9人であった。被験者はモニター画面上の視覚刺激が正しい漢字かどうかをキーボードを押して判断した。視覚刺激は五種類で、正しい漢字、曖昧漢字(図形的な間違いがある)、偽漢字(部首と旁の組み合わせが存在しない)、誤漢字(部首の場所が倒置されている)、ハングル文字であった。日本人2人と非漢字圏日本語学習者6人に空書が見られた。すべての被験者は漢字とハングル文字の区別ができた。空書なし3人の非漢字圏日本語学習者は漢字と漢字様刺激(曖昧漢字、偽漢字、誤漢字)の区別ができていなかった。これは空書なし非漢字圏学習者は漢字の細部構造に注意が払われていないことを示唆している。空書なし非漢字圏学習者は漢字練習時に単に書き写しているだけだったかもしれない。空書は漢字学習の内在化の深さの指標になるかもしれない。

This study explores relationships between Kusho and Kanji learning by adult beginning learners of Japanese from non-Chinese character areas (JSLNC).  The participants were 9 native speakers of Japanese (NJ) and 9 JSLNC. The participants were asked to decide whether a stimulus on the monitor was true or not true.  Stimulus groups were Real Kanji, Vague Kanji whith minor wrong graphic features, Pseudo Kanji with a wrong combination of a radical and parts, Wrong Kanji with a wrong radical position, and Korean characters.  Two NJ and six JSLNC did Kusho when they were difficult to decide.  All participants could distinguish Korean characters well.  Three JSLNC without Kusho could not distinguish Kanji like characters from Real Kanji.  They may not pay attention to fine graphic differences of Kanji.  JSLNC without Kusho might just copy Kanji forms when they practiced Kanji.  Kusho might reflect deeper internalization of Kanji graphic representation.

Journal

  • Proceedings of the Japanese Society for Cognitive Psychology

    Proceedings of the Japanese Society for Cognitive Psychology 2013(0), 86-86, 2013

    The Japanese Society for Cognitive Psychology

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