運動模倣時におけるADS群と定型発達群の方略の違い Different strategy between normal and ASD subjects during imitation of other's movement

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発達障害児に見られる「逆さバイバイ」のように、視点と身体表象の重ね合わせはコミュニケーション時の発達障害の一つとして重要な未解決問題である。本研究では、視点と身体表象の重ね合わせを健常者と発達障害者で比較し、発達障害の方略の違いを調べた。PCディスプレイ上に呈示された人の両手のうち一方がタッピング動作をし、被験者はその動作と同じ手でタッピングをすることが要求された。方略の聞き取り調査より、定型発達者の多くが視点取得の方略を取るのに対して、発達障害群の多くは逆に心的回転の方略をとった。その方略の違いは発達障害のスケールと有意に相関した。また発達障害者は定型発達者とは異なり、自分がとった方略と異なる方略を強制されると有意にパフォーマンスが悪化した。今後の課題として同時に計測した脳波・光トポグラフィの結果を合わせて発達障害の方略の違いに起因する脳ネットワークを明らかにすることを目指す。

This study attempted to investigate a different strategy between normal and autism spectrum disorder (ASD) subjects during imitation of movement that other person’s finger of either right or left hand tapped a key. The subjective reports have shown that many ASD subjects used a strategy of perspective taking, whereas many normal subjects used that of mental rotation. The selection of either strategy is correlated with scales of ASD. Moreover, the ASD subjects’ performance was degraded when they were asked to use the different strategy, unlike the normal subjects. Future study should aim to identify the neural mechanism which causes the different strategy between the ASD and normal subjects, by using EEG and NIRS analyses.

Journal

  • Proceedings of the Japanese Society for Cognitive Psychology

    Proceedings of the Japanese Society for Cognitive Psychology 2014(0), 33, 2014

    The Japanese Society for Cognitive Psychology

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