加速度と車内音の相互補正による鉄道車両の位置同定手法

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  • 蘇 迪
    東京大学大学院 工学系研究科社会基盤学専攻
  • 佐野 聡
    東京大学大学院 工学系研究科社会基盤学専攻
  • 田中 博文
    鉄道総合技術研究所 軌道技術研究部
  • 長山 智則
    東京大学大学院 工学系研究科社会基盤学専攻
  • 水谷 司
    東京大学大学院 工学系研究科社会基盤学専攻

書誌事項

タイトル別名
  • Train localization by mutual correction of acceleration and interior sound
  • カソクド ト シャナイオン ノ ソウゴ ホセイ ニ ヨル テツドウ シャリョウ ノ イチ ドウテイ シュホウ

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抄録

In this study, a method of train localization through the mutual correction of acceleration and interior sound is proposed and implemented with smart phones. First the acceleration in the travel direction is integrated to obtain the approximate train speed. Then this speed is corrected by the speed estimated from the rail joint sound. The sparse representation and multi-resolution analysis can be utilized to remove the background noise to extract clear rail joint sound. Finally, the train location is identified by the integration of the corrected speed. A verification test has been carried out in the experiment train. The implement by smart phones can achieve a 5% identification accuracy. This approach is expected to provide a simple and accurate train localization tool for track management by resolving some outstanding issues, in particular where GPS signal is not available.

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