相互自己評価活動に対する学習者の認識と学びのプロセス  [in Japanese] Learner Perceptions of Mutual Self-evaluation and the Learning Process  [in Japanese]

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Abstract

<p> 本稿では,M-GTA(修正版グラウンデッド・セオリー・アプローチ)によって,学習者の相互自己評価活動に対する認識を調査・分析した。分析からは,学習者らが,学習者同士が互いに行うという相互自己評価活動に対して心理的負担を抱きながらも,これらの葛藤と向き合い,評価を再解釈していくプロセスを生み出していったこと,自身の価値観が変化したことに意義を見出し,この変化を将来の日本語学習への動機付けとして位置づけるようになったことが明らかになった。一方で,このように相互自己評価活動に対して意義を感じつつも,不満も抱いていることが明らかになった。以上の分析結果を踏まえ,相互自己評価活動の意義と課題を考察した。</p>

<p>This report investigates and analyzes learner perceptions of mutual self-evaluation from a Grounded Theory Approach. From the analysis come the following points: First, even though students felt some inner resistance to mutual self-evaluation, they overcame their resistance and carried out the process for reviewing the role of evaluation. Secondly, they found meaning in being able to change their sense of values. Thirdly, they regard these changes as motivation for studying Japanese in the future. On the other hand, they also felt some dissatisfaction with mutual self-evaluation. From these examples, one can improve action research in the teaching Japanese as a second language.</p>

Journal

  • Journal of Japanese Language Teaching

    Journal of Japanese Language Teaching 142(0), 134-144, 2009

    The Society for Teaching Japanese as a Foreign Language

Codes

  • NII Article ID (NAID)
    130005612021
  • NII NACSIS-CAT ID (NCID)
    AN0018947X
  • Text Lang
    JPN
  • Article Type
    journal article
  • ISSN
    0389-4037
  • NDL Article ID
    10397821
  • NDL Source Classification
    ZK22(言語・文学--日本語・日本文学)
  • NDL Call No.
    Z13-445
  • Data Source
    NDL  IR  J-STAGE 
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