化粧をめぐる企業と消費者の関わり:―その歴史的考察― Relationship Between Companies and Consumers over the Cosmetics:-Historical Consideration-

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著者

    • 平松 隆円 HIRAMATSU Ryuen
    • 神戸国際大学国際日本文化研究センター Kobe International Unversity, International Research Center for Japanese Studies

抄録

<p>化粧は,身体に直接施すものであるため,その使用が各種のアレルギーなどを誘発する可能性がある.歴史的に,消費者は化粧の使用により鉛中毒や黒皮症に冒されたりしてきた.その時々で,企業の経済活動が優先され,また情報提供や注意喚起の稚拙さの問題が生じた.企業は,どのように消費者や社会と関わり,経済活動をおこなうべきなのか.また,消費者は企業の提供する製品や情報を,どのように受け止めていくべきか.本研究では,化粧品による鉛中毒と黒皮症の事例を取り上げ考察した.</p>

<p>Cosmetics are used for face and body directly. Therefore using of cosmetics may cause allergies to people. The consumers have been attacked by lead poisoning and melanodermia (dark skin damage caused by increased deposits of melatonin) historically by using of cosmetics. Economic activities of a company were given priority over the communications with consumers. Information on reporting and close attention to consumers has been very poor. How should a company communicate with consumers and society, and perform its economic activities ? In addition, how should consumers accept the products and information that a company provides ? In this study, the author introduces lead poisoning caused by cosmetics and considers the melanodermia as an example.</p>

収録刊行物

  • 繊維製品消費科学

    繊維製品消費科学 53(12), 1032-1037, 2012

    一般社団法人 日本繊維製品消費科学会

各種コード

  • NII論文ID(NAID)
    130005682951
  • NII書誌ID(NCID)
    AN00131775
  • 本文言語コード
    JPN
  • ISSN
    0037-2072
  • NDL 記事登録ID
    024178772
  • NDL 請求記号
    Z17-199
  • データ提供元
    NDL  J-STAGE 
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