高校生における聴くスキルと外在化問題・内在化問題の関連の検討 Investigation on the Relationship between Listening Skills and Internalizing/Externalizing Problem in High School Students

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抄録

本研究の目的は,日本の高校生を対象に,聴くスキルと外在化問題(攻撃行動)および内在化問題(不安と抑うつ)の関連を明らかにすることであった。攻撃行動ならびに不安・抑うつそれぞれについて下位尺度得点を用いたクラスター分析を行った結果,攻撃行動については5クラスター解,不安・抑うつについては4クラスター解が採用された。その結果,(1)攻撃行動得点の低い人々は,相手の話を遮らずに聴くスキルに長けていること,(2)特に不安・抑うつ双方が高い人々の聴くスキル得点が低いこと,(3)外在化問題と内在化問題を比較した場合に,内在化問題のほうが,より多くの聴くスキル下位尺度との関連において有意であったこと,が示された。社会的スキルと心理・社会的適応感の関連を,一連の過程として検討する必要性が示唆された。

The purpose of this study was to investigate the relationship between listening skills and externalizing problem (aggressive behavior), and internalizing problem (anxiety/depression) in Japanese high school students. Cluster analyses were conducted on subscale scores of each problem on aggressive behavior and anxiety/depression. In the externalizing problems, five subtypes of aggression emerged. In the internalizing problems, four subtypes of anxiety and/or depression emerged. Each participant was classified into one of these groups. MANOVA showed following results. (a) Those who were not engaged in aggressive behavior got a higher score on the listening skill of <i>not interrupting other's talk.</i> (b) Those who had high scores on both anxiety and depression scales in particular had lower listening skills. (c) Listening skills had more differences between subtypes of internalizing problems than subtypes of externalizing ones. It is suggested that the relationship between social skills and psychosocial adjustment should be examined as a series of process.

収録刊行物

  • カウンセリング研究

    カウンセリング研究 48(4), 228-240, 2015

    日本カウンセリング学会

各種コード

  • NII論文ID(NAID)
    130005796489
  • NII書誌ID(NCID)
    AN10071578
  • 本文言語コード
    JPN
  • ISSN
    0914-8337
  • NDL 記事登録ID
    027840937
  • NDL 請求記号
    Z7-943
  • データ提供元
    NDL  J-STAGE 
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