<b>知的障害を伴う広汎性発達障害児における箸操作のスキル般化に及ぼす</b><b>身体的ガイドフェイディングの効果 </b> <b>The Effects of Physical Guidance and Fading on Skill Generalization of Operation of Chopsticks of A</b><b> Child with Pervasive Developmental Disorders and Intellectual Disabilities </b><b>資 料 </b>

この論文にアクセスする

この論文をさがす

著者

抄録

<p>本研究では知的障害を伴う広汎性発達障害幼児1 名における箸操作スキルに対する身体的ガイドフェイディング法の効果を検証した。介入期では、対象児の指の位置を固定するトレーニング箸による身体的ガイドを実施した。最終的に身体的ガイドは段階的に撤去された。この介入は臨床指導場面と家庭指導場面で実施された。臨床指導場面では、ガイドなしの箸を使用して箸操作の正確性および流暢性を評価した。場面般化を評価するために、トレーニング箸を使用して家庭指導場面においてもデータが収集された。その結果、両方の場面において、対象児の箸操作スキルにおける正確性および流暢性が徐々に増加した。本研究の結果から、身体的ガイドフェイディングが対象児の箸操作のスキル般化を促進することが示唆された。知的・発達障害児の運動スキルに対する行動分析学に基づく介入技法の有効性について考察された。</p>

<p>This study examined the effects of physical guidance and fading on operation of chopsticks with a young child with pervasive developmental disorders (PDD) and intellectual disabilities (ID). During the intervention sessions, we provided the child with the physical guidance using the chopsticks designed for the training that fixed the child's fingers. Eventually, this physical guidance was faded out at the end of the intervention phase. This training was conducted in a clinical and the child's home setting. In the clinical setting, data on the accuracy and fluency of operation of chopsticks were evaluated using no guide chopsticks. To evaluate the child's skill generalization, data were collected in the child's home setting using the chopsticks designed for the training. As a result of the study, the accuracy and fluency of child's operation of chopsticks generally increased in both settings. The results indicated that physical guidance and fading improved the child's skill generalization of operation of chopsticks. The efficacy of the intervention techniques based on behavior analysis for the motor skill of individuals with developmental disorders and ID was discussed.</p>

収録刊行物

  • 障害科学研究

    障害科学研究 40(1), 43-53, 2016

    障害科学学会

各種コード

  • NII論文ID(NAID)
    130005815332
  • NII書誌ID(NCID)
    AA12215065
  • 本文言語コード
    JPN
  • 資料種別
    Departmental Bulletin Paper
  • 雑誌種別
    大学紀要
  • ISSN
    1881-5812
  • NDL 記事登録ID
    027333421
  • NDL 請求記号
    Z7-1307
  • データ提供元
    NDL  IR  J-STAGE 
ページトップへ