<b>コミュニケーション中断場面における聴覚障害児の訂正方略に関する検討 </b>:<b>— 従来の分析方法および非言語行動の分析を含め </b><b>— </b> <b>The Study of Repair Strategy of Children with Hearing Impairments during Communication Br</b><b>eakdown</b>:<b>— Including Analysis Deployed by Previous Researches and Reactions Carried by Nonlinguistic Behavior</b><b> — </b>

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抄録

<p>本研究では、コミュニケーション中断(communication breakdown, 以下CB)場面における聴覚障害児の使用する訂正方略(repair strategy, 以下RS)を検討することを目的とした。聴覚障害のある4 歳児4 名、5 歳児5 名を対象とした。分析にあたって、先行研究のRS分類を「繰り返し」「付加」「置換」「応答」「その他」の5 項目に整理した。まず、従来と同様の手法でRS分類を用い、CB場面における対象児の反応を分析した。次に、非言語行動の視点から「その他」に分類された反応について検討し、その後、RS分類を用いて「その他」に含まれた非言語行動による反応を分析した。 分析した結果、対象児の使用したRSは「付加」「繰り返し」「置換」「応答」の順に多いことが確認された。「その他」に分類された反応が20回であり、うち、非言語行動が14回であった。これら14回の反応をRS分類で分析した結果、「付加」が1 回で、「応答」が12回で、「その他」が1 回であった。この結果から、聴覚障害児がCBを修復する際、非言語行動も使用することが確認され、今後、非言語行動を分析に取り入れる必要性が示唆された。</p>

<p>This study investigated the use of repair strategy by children with hearing impairments during communication breakdown. Four 4 years old children and five 5 years old children with hearing impairments participated in this study. Repair strategies which deployed by previous researches were used to categorize subjects' reactions into "Repetition" "Addition" "Substitution" "Feedback" and "Other". Firstly, subjects' reactions were discussed by the repair strategies. Secondly, categories of communication mode were used to discuss whether there were nonlinguistic behavior contained in "Other". Finally, nonlinguistic behavior reactions were discussed by using the repair strategies. Results showed that the use of repair strategy increased in the order of "Feedback" "Substitution" "Repetition" "Addition". While, 20 reactions were categorized into "Other", through the analysis of communication mode, 14 nonlinguistic behavior were observed in the "Other" reactions. According to the analysis of repair strategy, 1 reaction was categorized into "Addition", 12 reactions were "Feedback", 1 reaction was "Other". Therefore, subjects used nonlinguistic behavior to repair communication breakdown as well. This result suggest that, in the further discussion on repair strategy of children with hearing impairments, not only linguistic behavior, but nonlinguistic behavior should be discussed in consideration.</p>

収録刊行物

  • 障害科学研究

    障害科学研究 40(1), 223-232, 2016

    障害科学学会

各種コード

  • NII論文ID(NAID)
    130005815334
  • NII書誌ID(NCID)
    AA12215065
  • 本文言語コード
    JPN
  • 資料種別
    Departmental Bulletin Paper
  • 雑誌種別
    大学紀要
  • ISSN
    1881-5812
  • NDL 記事登録ID
    027333807
  • NDL 請求記号
    Z7-1307
  • データ提供元
    NDL  IR  J-STAGE 
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