<b>知的障害を伴う自閉スペクトラム症児に対する選択肢のある要求行動の形成とQOL</b><b>の評価 </b> <b>Evaluation of QOL and Acquisition of the Requesting Behavior of A Child with </b><b>Autism Spectrum Disorders and Intellectual Disabilities </b>

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抄録

<p>知的障害児者における生活の質(QOL)の変化を評価することは困難であると示唆されている。本研究では、知的障害を伴う自閉スペクトラム症児の要求行動の改善において、対象児の好みの活動のメニュー表を用いた指導の有効性を検証した。対象児は家庭の自由時間において自発的に要求をすることに困難を示していた。本研究の 目的は、(1)対象児の要求行動の改善における指導の有効性(行動的QOL)、および (2)対象児の母親と姉による指導の社会的妥当性(主観的QOL)を評価することであった。対象児の自発的な要求行動の割合、メニュー表における写真選択の正確性および対象児によって選択された活動の種類数に関するデータが大学と家庭の両方において評価された。指導の社会的妥当性を評価するために、指導の前後において、母親と姉の指導に対する考え方に関するアンケートを行った。結果、対象児の自発的な要求行動およびメニュー表の写真選択の正確性が増加した。加えて、対象児の母親と姉は指導に対してポジティブな考え方を示した。今後の課題と実践への示唆が考察された。</p>

<p>Evaluating the alternation of quality of life (QOL) with individuals with intellectual disabilities (ID) has been considered difficult. This study examined the effectiveness of training in improving requesting behaviors of a young child with autism spectrum disorders (ASD) and ID using a board of menu that consisted of the child's favorite pictures. The child participant showed difficulties with making requests spontaneously during free time at home. The purpose of this study was to evaluate (1) the effectiveness of the training in improving the child's requesting behaviors (behavioral QOL) and (2) the social validity of the training with the child's mother and his sister (subjective QOL). Data on the rate of the child's spontaneous requesting behavior, the accuracy of his selection among the pictures on the board, and the number of activity selected by the child were collected both in a clinical and home setting. Before and after the training, to evaluate the social validity of the training, we distributed a survey that included questionnaires regarding attitudes of the child's mother and his sister towards the training. As a result, the child's spontaneous requesting behaviors increased as well as the accuracy of his selection among the pictures on the board. In addition, the child's mother and his sister showed positive attitudes towards the training. Limitation and implications for practice and future research are discussed.</p>

収録刊行物

  • 障害科学研究

    障害科学研究 40(1), 185-197, 2016

    障害科学学会

各種コード

  • NII論文ID(NAID)
    130005815415
  • NII書誌ID(NCID)
    AA12215065
  • 本文言語コード
    JPN
  • 資料種別
    Departmental Bulletin Paper
  • 雑誌種別
    大学紀要
  • ISSN
    1881-5812
  • NDL 記事登録ID
    027333708
  • NDL 請求記号
    Z7-1307
  • データ提供元
    NDL  IR  J-STAGE 
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