<b>通常の学級における時間内での連絡帳の書字行動に困難を呈する</b><b>児童へのセルフモニタリングの適用 </b>  [in Japanese] <b>Application of Self-Monitoring to a Regular Classroom Student with Difficulty Writing in a Communication Notebook in T</b><b>ime </b>  [in Japanese]

Access this Article

Search this Article

Author(s)

Abstract

<p>本研究は、通常の学級において、時間内での連絡帳の書字行動に困難を呈する児童に対し、セルフモニタリングの効果を検討した。標的行動に関するアセスメントは、教師へのインタビューと直接観察によって行った。その結果、対象児が13時30分の掃除開始時刻までに連絡帳に書字し提出する行動を標的行動として選定した。指導1 期では、対象児は、標的行動の成否について自己記録を行った。指導2 期では、指導 1 期の指導手続きに加え、担任教師が対象児に自己記録の結果に応じて付加的な好子を与えた。評価方法は、標的行動に関する行動観察と、社会的妥当性、受容性を用いた。その結果、対象児の標的行動が改善し、これは指導終了から2 ヵ月間後も維持していた。さらに、社会的妥当性と受容性も高い結果を示した。考察では、これらの結果と今後の課題について検討した。</p>

<p>This study evaluated the effects of self-monitoring to encourage a student in a regular classroom to write in a communication notebook in time. Assessment regarding the target behavior was conducted through interview with a teacher and direct observation. The target behavior was defined as to write in a communication notebook before the cleaning time starts at 13:30. In Intervention 1, the student selfrecorded success or failure in the target behavior. In Intervention 2, in addition to the procedure of Intervention 1, the teacher gave an additional reinforcer to the student depending on the result of the self-recording. The effects were measured based on behavior observation of the target behavior, social validity, and acceptability. The result showed that the student improved the target behavior, maintaining the effect after two months. Moreover, the results indicated that social validity and acceptability were high. In discussion, the results and future issues were addressed.</p>

Journal

  • Japanese Journal of Disability Sciences

    Japanese Journal of Disability Sciences 40(1), 173-183, 2016

    Association of Disability Sciences, Japan

Codes

  • NII Article ID (NAID)
    130005815419
  • NII NACSIS-CAT ID (NCID)
    AA12215065
  • Text Lang
    JPN
  • Article Type
    departmental bulletin paper
  • Journal Type
    大学紀要
  • ISSN
    1881-5812
  • NDL Article ID
    027333669
  • NDL Call No.
    Z7-1307
  • Data Source
    NDL  IR  J-STAGE 
Page Top