電子書籍と紙の書籍の比較項目が購入判断に及ぼす影響 -提示する比較項目と選好の関係から-  [in Japanese] Factors of comparison between e-book and print book for purchase -Relationship between consumer's preferences and changes in presented information for books-  [in Japanese]

Access this Article

Search this Article

Author(s)

Abstract

<p> 本研究の目的は「書籍の種類・読む目的が変わると,着目する項目が変化する」かどうかを明らかにすることである.オンライン調査により,同じタイトルの書籍の電子書籍と紙の書籍を示し,どちらを選択するかを尋ねた.課題ごとに「書籍の種類」,「あとがきの有無」などの提示情報を変化させ,どの情報を重視しているのかを調べた.小説を取り扱った課題では紙の書籍を選択した人数が多く,実用書では電子書籍を選択する人数が多いという結果が得られた.また,読む目的を変更すると,項目の重要度の値が変化していた.特定の書籍の種類や読書の目的を設定した場合,「書籍の種類・読む目的が変わると,着目する項目が変化する」可能性があるのではないかと考えられる.</p>

<p>This research aims at investigating how types of books and reading purpose affect consumer's preferences. We conduct an online questionnaire that shows the same title of books in print-book and e-book for participants, and changes factors of comparison, such as "the types of book", "with or without afterword", "with or without cut", and "functions of e-book". From the results, more participants prefer a print-book in novel tasks than an e-book, while more participants choose an e-book in how-to book tasks than a print-book. This results indicate that different types of books and reading purpose may affect consumer's preferences, as the importance of factors of comparison changes when they compare different types of books and their reading purpose.</p>

Journal

  • Joho Chishiki Gakkaishi

    Joho Chishiki Gakkaishi 27(2), 161-174, 2017

    Japan Society of Information and Knowledge

Codes

  • NII Article ID (NAID)
    130005830249
  • NII NACSIS-CAT ID (NCID)
    AN10459774
  • Text Lang
    JPN
  • Article Type
    journal article
  • ISSN
    0917-1436
  • NDL Article ID
    028340495
  • NDL Call No.
    Z14-1782
  • Data Source
    NDL  IR  J-STAGE 
Page Top