津波による微視的な海底地形変化に関する研究  [in Japanese] STUDY ON BATHYMETRY CHANGES IN THE LOWER REGIME BY TSUNAMI  [in Japanese]

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Abstract

津波が来襲したとき,その大きな掃流力や乱れによって大量の海底土砂が輸送される.これまでに津波による海底土砂輸送量に関する研究や地形変化に関する研究は数多くなされているが,河床変化や波による海底地形変化のような微視的な地形変化に関する研究や,津波フロントや後続波といったイベントごとの地形変化に着目した例は少ない.そこで,本研究では津波到達時から後続波による砂漣形成初期までの地形変化の形態を把握し,津波外力規模と砂漣の形成,消失との関係を明らかにすることを目的とし,移動床水理模型実験を行った.その結果,比較的流速の小さい後続波によって砂漣が形成されること,津波後続波による地形形態は河川の地形変化特性で用いられる指標と概ね一致すること,砂漣の峰には粗粒砂が多く堆積し,谷には細粒砂が堆積することなどがわかった.

 A large amount of sediment is transported by tsunami. While there are many studies on the amount of sediment transport or bathymetry changes by tsunami under the condition of active sediment transport, there are only few studies in the lower regime. In addition, not many studies have focused on the unsteady processes of bathymetry changes due to the propagation of tsunami. This research aims to evaluate the tsunami force, and to study the relationship between the force and bathymetry changes in the lower regime by movable-bed experiments. It was observed that ripples are formed when waves subsequent to the tsunami front reach the bed. The bathymetry changes can be classified by the method used in rivers. The relationship between the spatial distribution of grain size and shear stress observed in the experiments is consistent to existing studies.

Journal

  • Journal of Japan Society of Civil Engineers, Ser. B3 (Ocean Engineering)

    Journal of Japan Society of Civil Engineers, Ser. B3 (Ocean Engineering) 73(2), I_660-I_665, 2017

    Japan Society of Civil Engineers

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